ISI KANDUNGAN
BIL.
|
PERKARA
|
HALAMAN
|
1.
|
Pengenalan
|
1
|
2.
|
Pengertian al-Qiyas
2.1 Dari Sudut Bahasa
2.2 Dari Sudut Istilah
|
2
2
2
|
3.
|
Rukun al-Qiyas
|
3
|
4.
|
Syarat al-Qiyas
|
4
|
5.
|
Pembahagian al-Qiyas
5.1 Pembahagian Dari Aspek Kekuatan Hujah
5.1.1
Qiyas al-Khafiy
5.1.2
Qiyas al-Jaliy
5.2 Pembahagian Dari Aspek Keluasan Atau Cakupan Makna Yang Menyeluruh Antara Asal Dan Furu’
5.2.1 Qiyas al-Awla
5.2.2 Qiyas al-Musawi
5.2.3 Qiyas al-Dilalah
5.2.4 Qiyas al-Syibh
5.2.5 Qiyas al-Adwan
|
7
7
7
7
8
8
8
9
9
9
10 |
6.
|
Kehujahan al-Qiyas
6.1 Hujah Golongan Yang Menerima
6.1.1 Dalil al-Quran
6.1.2 Dalil Hadis
6.1.3 Dalil Ijma’
6.1.4 Dalil Akal
6.2 Hujah Golongan Yang Menolak
|
10
10
10
11
12
12
13
|
7.
|
Kesimpulan
|
15
|
|
Rujukan
|
16
|
|
|
|
1.
PENGENALAN
Islam sebagai agama yang diyakini dapat memberikan kemaslahatan dalam setiap situasi dan keadaan yang mampu menjawab persoalan yang muncul dalam masyarakat termasuk persoalan hukum. Petunjuk yang diyakini dapat menjawab segala persoalan tersebut adalah al-Quran as-Sunnah yang didalamnya terdapat segala persoalan tentang halal dan dan haram, perkara yang harus dilaksanakan atau ditingalkan dan sebagainya. Sekiranya persoalan yang dinyatakan tidak dapat diperolehi hukumnya dalam al-Quran, as-Sunnah atau ijma’, maka qiyas boleh digunakan dalam mengeluarkan atau menentukan sesuatu hukum pada perkara baru kerana qiyas adalah salah satu sumber yang disepakati oleh para ulama’.
Al-qiyas adalah proses ijtihad berasaskan analogi daripada ayat al-Quran dan as-Sunnah atau perintah yang telah diketahui untuk perkara-perkara baru. Qiyas ini penetapan suatu hukum terhadap perkara terdahulu yang memiliki kesamaan dari segi illah, sebab dan berbagai aspek lain sehingga dihukumi sama.
Al-qiyas ini juga boleh dikatakan metod pemikiran yang digunakan untuk menganalisis persamaan-persamaan yang wujud di antara kes yang memang sedia ada hukumnya disebut secara jelas dalam al-Quran atau al-Sunnah dengan kes baru yang dihadapi bagi tujuan guna pakai hukum yang sedia ada itu bagi kes baru atas alasan adanya persamaan illah pada perkara furu’ dan asal. Al-qiyas ini juga boleh dijadikan sebagai hujah dalam undang-undang islam untuk penyelesaian dalam dalam pelbagai kes undang-undang yang tidak jelas. Oleh itu, segala persoalan atau permasalahan yang tidak dapat diperolehi dalam al-Quran, as-Sunnah atau ijma’ maka dibolehkan kaedah qiyas dalam mengeluarkan hukum dengan mengqiyaskan illah pada perkara baru dengan yang asal.
Islam sebagai agama yang diyakini dapat memberikan kemaslahatan dalam setiap situasi dan keadaan yang mampu menjawab persoalan yang muncul dalam masyarakat termasuk persoalan hukum. Petunjuk yang diyakini dapat menjawab segala persoalan tersebut adalah al-Quran as-Sunnah yang didalamnya terdapat segala persoalan tentang halal dan dan haram, perkara yang harus dilaksanakan atau ditingalkan dan sebagainya. Sekiranya persoalan yang dinyatakan tidak dapat diperolehi hukumnya dalam al-Quran, as-Sunnah atau ijma’, maka qiyas boleh digunakan dalam mengeluarkan atau menentukan sesuatu hukum pada perkara baru kerana qiyas adalah salah satu sumber yang disepakati oleh para ulama’.
Al-qiyas adalah proses ijtihad berasaskan analogi daripada ayat al-Quran dan as-Sunnah atau perintah yang telah diketahui untuk perkara-perkara baru. Qiyas ini penetapan suatu hukum terhadap perkara terdahulu yang memiliki kesamaan dari segi illah, sebab dan berbagai aspek lain sehingga dihukumi sama.
Al-qiyas ini juga boleh dikatakan metod pemikiran yang digunakan untuk menganalisis persamaan-persamaan yang wujud di antara kes yang memang sedia ada hukumnya disebut secara jelas dalam al-Quran atau al-Sunnah dengan kes baru yang dihadapi bagi tujuan guna pakai hukum yang sedia ada itu bagi kes baru atas alasan adanya persamaan illah pada perkara furu’ dan asal. Al-qiyas ini juga boleh dijadikan sebagai hujah dalam undang-undang islam untuk penyelesaian dalam dalam pelbagai kes undang-undang yang tidak jelas. Oleh itu, segala persoalan atau permasalahan yang tidak dapat diperolehi dalam al-Quran, as-Sunnah atau ijma’ maka dibolehkan kaedah qiyas dalam mengeluarkan hukum dengan mengqiyaskan illah pada perkara baru dengan yang asal.
AL-QIYAS
2.
PENGERTIAN
2.1 Dari Sudut Bahasa
2.1 Dari Sudut Bahasa
Qiyas bererti mengukur, menyerupai atau
menyamakan seperti menyamakan si A dengan si B, kerana keduanya mempunyai
tinggi yang sama, bentuk tubuh yang sama, wajah yang sama dan sebagainya. Qiyas
juga bererti mengukur seperti mengukur tanah dengan meter atau alat pengukur
yang lain. Demikian pula, membandingkan sesuatu dengan yang lain dengan mencari
persamaan-persamaanya (Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 2012: 85).
2.2 Dari
Sudut Istilah
Qiyas dari sudut istilah membawa maksud
menzahirkan persamaan sesuatu perkara yang tidak ada nas tentang hukumnya
dengan suatu perkara yang ada nas tentang hukumnya kerana kedua-dua illah
adalah serupa pada hukumnya. Contohnya, Allah mengharamkan meminum arak dan
wajib dikenakan denda ke atas peminum arak itu. Para mujtahid telah mengetahui
bahawa illah pengharamannya adalah memabukkan. Maka diqiyaskan
pada setiap yang memabukkan seperti dadah dan ganja adalah haram.
Qiyas
ini juga boleh dikatakan sebagai perbandingan antara suatu hukum dengan hukum
dalam perkara yang baru dengan perkara yang sebenarnya telah ada hukumnya dalam
al-Quran dan as-Sunnah. Qiyas juga menyamakan sesuatu perkara yang tidak
jelas hukumnya dalam al-Quran, hadis atau ijma’ dengan masalah yang telah jelas
hukumnya dalam salah satu dalil tersebut berdasarkan persamaan illah hukum
antara keduanya (Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997: 103).
Ini
jelas menunjukkan bahawa qiyas bukanlah menetapkan sesuatu hukum tetapi qiyas
adalah mendedahkan hukum untuk perkara furu’ kerana mempunyai persamaan illah
hukum sepertimana didapati illah tersebut pada masalah asal yang
terdapat nas padanya. Telah terjadi sesuatu kejadian atau peristiwa yang perlu
ditetapkan hukumnya, tetapi tida ada nas yang dapat dijadikan dasar untuk
menetapkannya. Untuk menetapkan hukumnya boleh digunakan dengan cara qiyas,
iaitu dengan mencari peristiwa yang lain yang telah ditetapkan hukumnya
berdasarkan nas, serta antara kedua-dua kejadian atau peristiwa itu mempunyai
persamaan illah (Wahbah Zuhaily 2013: 188).
3. Rukun Qiyas
Berdasarkan
kepada pengertian qiyas, didapati terdapat empat rukun qiyas,
iaitu:
i.
Asal,
iaitu suatu peristiwa yang telah ditetapkan hukumnya berdasarkan nas dan
masalah yang telah disahkan nas hukumnya yang akan diqiyaskan ke
atasnya. Asal juga ialah tempat keluar hukum dengan dalil yang qat’i.
Contohnya, arak ditetapkan hukumnya berdasarkan al-Quran. Asal juga disebut maqis
‘alaih (yang menjadi ukuran), atau musyabbah bih (tempat
menyerupakan) dan mahmul ‘alaih (tempat membandingkan).
ii.
Hukum
asal, ialah hukum yang terdapat nasnya pada perkara asal yang hendak ditetapkan
atau dijelaskan dalam al-Quran, hadis dan ijma’ kepada furu’. Hukum asal
juga ialah hukum syarak yang terbit melalui dalil yang hendak diqiyaskan.
Contohnya, hukum haramnya arak.
iii.
Cabang
atau furu’ ialah masalah yang tidak terdapat atau tidak dinyatakan nas
hukumnya dalam al-Quran, hadis dan ijma’. Maka ia adalah masalah yang hendak diqiyaskan.
Contohnya, masalah dadah, ganja dan serupa dengannya.
iv.
Illah ialah
sifat atau sebab yang kerananya disyara’kan hukum pada asal. Ia juga sifat yang
berupa sebab yang menyebabkan lahir hukum asal yang sama dengan hukum furu’
atau baru. Contohnya, sifat mabuk pada arak dadah atau ganja adalah sama (Abd
Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997: 103).
Hendaklah diketahui bahawa qiyas hanya dapat dilakukan apabila telah diyakini bahawa benar-benar tidak ada nas yang dapat dijadikan dasar untuk menetapkan hukum dalam suatu peristiwa atau kejadian. Oleh itu, perkara pertama yang harus dilakukan oleh seseorang dalam hendak melakukan qiyas adalah mencari sekiranya ada nas yang dapat dijadikan dasar untuk menetapkan hukum dari peristiwa atau kejadian. Jika ia telah diyakini benar tidak ada nas yang boleh dijadikan dasar untuk menetapkan hukum maka ia dibolehkan menggunakan qiyas.
4.
Syarat-syarat Qiyas
Membicarakan syarat-syarat qiyas adalah membicarakan syarat yang perlu ada dalam rukun-rukun qiyas sehingga ia boleh dijadikan sebagai dalil dalam menentukan hukum. Syarat-syarat qiyas adalah:
Membicarakan syarat-syarat qiyas adalah membicarakan syarat yang perlu ada dalam rukun-rukun qiyas sehingga ia boleh dijadikan sebagai dalil dalam menentukan hukum. Syarat-syarat qiyas adalah:
i.
Asal
Kejadaian atau perisitiwa yang mempunyai dasar nas, kerana ia telah ditetapkan hukumnya. Menurut Imam Al-Ghazali dan Saifuddin Al-Amidi (keduanya ahli usul fiqh Syafi’iyyah), syarat-syarat asal itu adalah:
Kejadaian atau perisitiwa yang mempunyai dasar nas, kerana ia telah ditetapkan hukumnya. Menurut Imam Al-Ghazali dan Saifuddin Al-Amidi (keduanya ahli usul fiqh Syafi’iyyah), syarat-syarat asal itu adalah:
a)
Asal
itu bukan merupakan furu’ dari asal yang lain.
b)
Dalil
yang menetapkan illah pada asal itu adalah dalil khusus, tidak bersifat
umum.
c)
Asal
itu tidak berubah setelah dilakukan qiyas.
Rumusannya, qiyas tidak boleh bercanggah dengan dalil yang lebih kuat daripadanya. Sekiranya ia bercanggah dengan nas atau ijma’, qiyas tersebut tertolak. Contohnya, qiyas yang mengatakan sah seorang wanita berkahwin tanpa wali diqiyaskan dengan sahnya menjual beli hartanya tanpa wali. Ini adalah qiyas batal, kerana ia bercanggah dengan nas (Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 2012: 86).
ii.
Cabang
atau Furu’
Membolehkan atau membenarkan sesuatu furu’ dipindahkan hukum asal kepadanya dengan mempunyai syarat tertentu. Syarat-syaratnya adalah:
Membolehkan atau membenarkan sesuatu furu’ dipindahkan hukum asal kepadanya dengan mempunyai syarat tertentu. Syarat-syaratnya adalah:
a)
Illah yang
terdapat pada furu’, memiliki persamaan pada asal, baik pada zatnya mahupun
pada jenisnya.
b)
Pada
furu’ tidak terdapat nas atau ijma’ yang menunjukkan sesuatu hukum yang
berlawanan dengan al-qiyas. Antara contoh al-qiyas yang
bertentangan dengan ijma’ seperti orang musafir harus tinggalkan puasa
berdasarkan firman Allah:
وَمَن كَانَ مَرِيضًاأَوْعَلَى سَفَرٍفَعِدَّةٌمِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ
bermaksud: dan
sesiapa yang sakit atau dalam musafir, maka bolehlah ia berbuka kemudian
diwajibkan ia berpuasa sebanyak hari yang ditinggalkannya itu.
(Surah al-Baqarah 2: 185)
(Surah al-Baqarah 2: 185)
Maka jika dikatakan orang musafir tidak wajib menunaikan sembahyang kerana diqiyaskan dengan puasa adalah tidak sah. Ini kerana ia menyalahi ijma’, sembahyang tidak boleh ditinggalkan sebab musafir, bahkan ia wajib ditunaikan dalam apa jua keadaan (Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997: 103).
c)
Hukum
furu’ tidak boleh mendahului hukum asal. Ini bererti, hukum furu’
harus datang selepas hukum asal. Contohnya, tidak sah diqiyaskan wuduk
terhadap tayammum dari segi wajib niat dengan illah kedua-duanya adalah
bersuci. Hal tersebut kerana wuduk lebih dahulu disyariatkan daripada tayammum.
Oleh itu, qiyas wuduk kepada tayammum dalam soal wajib berniat adalah
batal.
d)
Hukum
yang dipindahkan kepada furu’ hendaklah sama dengan hukum asal atau yang
sama furu’ dengan asal. Oleh itu, sebagai contoh tidak sah qiyas
wuduk terhadap tayammum atas dasar illah kedua-duanya menyucikan. Hal
tersebut kerana wuduk dan tayammum sememangnya tidak sama dari sudut
membersihkan. Wuduk menggunakan air dan dapat menghilangkan kotoran sedangkan
tayammum menggunakan debu tanah dan tidak dapat menghilangkan kotoran (Abd
Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997: 103).
iii.
Hukum
Asal
Hukum yang terdapat pada suatu perkara yang ditetapkan hukumnya berdasarkan nas, hukum itu akan digunakan pada furu’. Syarat-syarat hukum asal adalah:
Hukum yang terdapat pada suatu perkara yang ditetapkan hukumnya berdasarkan nas, hukum itu akan digunakan pada furu’. Syarat-syarat hukum asal adalah:
a)
Hukum
asal itu hendaklah hukum syara’ yang amali yang telah ditetapkan hukumnya
berdasarkan nas. Hal ini adalah kerana yang menetapkan itu adalah hukum syara’
dan sandaran hukum syara’ itu adalah nas.
b)
Hukum
asal hendaklah hukum yang dapat difahami illahnya oleh akal. Sekiranya
akal tidak dapat mengetahui illah hukum asal, maka qiyas tidak
boleh dilakukan. Dalam erti kata lain, hukum asal hendaklah mempunyai sebab
yang diketahui agar dapat dikumpulkan antara asal dengan furu’ dalam
sebab itu. Justeru itu, tidak sah qiyas ke atasnya.
c)
Hukum
asal bukan sesuatu hukum khusus yang telah ditetapkan melalui nas. Justeru itu,
sekiranya terdapat dalil yang menunjukkan pengkhususan hukum dengan asal
melalui nas, qiyas tidak boleh dilakukan. Ini kerana ia adalah menyalahi dalil
syara’. Hukum yang berlaku khusus ialah terdapat dalil menunjukkan sesuatu
hukum itu hanya berlaku untuk asal
iv.
Illah
ia adalah satu rukun atau unsur qiyas, bahkan ia merupakan unsur terpenting kerana dengan adanya illah itulah yang akan menentukan adanya qiyas atau yang menentukan suatu hukum untuk dikaitkan dengan yang lain. Illah hendaklah memenuhi syarat berikut:
ia adalah satu rukun atau unsur qiyas, bahkan ia merupakan unsur terpenting kerana dengan adanya illah itulah yang akan menentukan adanya qiyas atau yang menentukan suatu hukum untuk dikaitkan dengan yang lain. Illah hendaklah memenuhi syarat berikut:
a)
Illah
hendaklah merupakan suatu keadaan atau sifat zahir iaitu dapat difahami oleh
pancaindera kerana ia merupakan hukum. Oleh itu, tidak sah dijadikan redha
meredhai antara penjual dan pembeli sebagai illah pertukaran milik
barangan. Hal tersebut, kerana redha itu berkaitan hati dan tidak dapat
difahami secara zahir.
b)
Illah itu
hendaklah suatu sifat atau keadaan yang pasti dan tetap dalam semua keadaan dan
manusia. Justeru itu, tidak sah dijadikan kesukaran sebagai illah
seperti berbuka puasa bagi orang musafir dan sakit. Ini kerana kesukaran
merupakan perkara yang jelas berlainan dengan sebab berlainan orang dan keadaan
(Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997: 103).
c)
Illah
hendaklah suatu sifat dan keadaan yang sesuai dan munasabah dengan hukum iaitu
sifat yang mana pensyariatan hukum untuk memberi faedah mencegah bahaya
terhadap manusia. Contohnya, mabuk dalam nisbah pengharaman arak. Justeru itu,
kiranya illah tersebut merupakan suatu sifat kebetulan yang tidak
mempunyai kaitan atau munasabah dengan hukum, maka tidak sah ia dijadikan sebab
kepada hukum (Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 2012: 90).
5. Pembahagian Al-Qiyas
5.1 Pembahagian Dari Aspek Kekuatan Hujah
5.1 Pembahagian Dari Aspek Kekuatan Hujah
Al-qiyas apabila ditinjau dari aspek kekuatan hujah, al-qiyas terbahagi
kepada dua, iaitu:
i.
Al-Qiyas Al-Khafiy
ii.
Al-Qiyas Al-Jaliy
5.1.1 Al-Qiyas Al- Khafiy
Al-Qiyas Al-Khafiy ialah qiyas yang tidak diyakini tentang perbezaan di antara illah pada hukum furu’ dan asal serta ia tidak pasti sama ada ia memberi kesan kepada hukum atau sebaliknya. Al-qiyas jenis ini lebih dikenali dengan istihsan. Contohnya, dalam Al-Qiyas Al-Khafiy atau istihsan ini wanita yang datang haid diharuskan membaca al-Quran dan diharamkan berdasarkan Al-Qiyas Al-Jaliy. Al-Qiyas Al-Khafiy mengharuskan wanita yang datang haid untuk membaca al-Quran kerana ia berbeza dari segi waktunya dengan orang yang berjunub. Qiyas jenis ini menyatakan bahawa waktu berjunub adalah tidak lama berbanding dengan haid yang lama. Maka, sekiranya mereka didatangi haid mereka tidak dapat membaca al-Quran, bererti mereka tidak dapat memperolehi pahala dalam ibadat membaca al-Quran ketika mereka haid, sedangkan lelaki dapat membacanya sepanjang masa (Hassan bin Ahmad & Muhammad Saleh bin Ahmad 1998: 297)
Al-Qiyas Al-Khafiy ialah qiyas yang tidak diyakini tentang perbezaan di antara illah pada hukum furu’ dan asal serta ia tidak pasti sama ada ia memberi kesan kepada hukum atau sebaliknya. Al-qiyas jenis ini lebih dikenali dengan istihsan. Contohnya, dalam Al-Qiyas Al-Khafiy atau istihsan ini wanita yang datang haid diharuskan membaca al-Quran dan diharamkan berdasarkan Al-Qiyas Al-Jaliy. Al-Qiyas Al-Khafiy mengharuskan wanita yang datang haid untuk membaca al-Quran kerana ia berbeza dari segi waktunya dengan orang yang berjunub. Qiyas jenis ini menyatakan bahawa waktu berjunub adalah tidak lama berbanding dengan haid yang lama. Maka, sekiranya mereka didatangi haid mereka tidak dapat membaca al-Quran, bererti mereka tidak dapat memperolehi pahala dalam ibadat membaca al-Quran ketika mereka haid, sedangkan lelaki dapat membacanya sepanjang masa (Hassan bin Ahmad & Muhammad Saleh bin Ahmad 1998: 297)
5.1.2 Al-Qiyas Al-Jaliy
Al-Qiyas Al-Jaliy ialah al-qiyas yang jelas iaitu qiyas yang sebabnya
ditetapkan dengan nas atau ijma’ ataupun diyakini perbezaan di antara illah
pada hukum furu’ atau asal. Ia juga pasti akan memberi kesan pada hukum
atau sebaliknya. Contohnya, berdasarkan kepada Al-Qiyas Al-Jaliy ini
wanita yang didatangi haid haram membaca al-Quran sama sekali kerana ia diqiyaskan
illahnya sama dengan orang yang berjunub iaitu illahnya adalah
tidak suci. Oleh itu, orang yang berjunub dan wanita yang didatangi haid
sama-sama diharamkan membaca al-Quran (Hassan bin Ahmad & Muhammad bin
Ahmad 1998: 294).
5.2 Pembahagian Al-Qiyas Dari Aspek Keluasan Atau Cakupan Makna
Yang Menyeluruh Antara Asal Dan Furu’
Al-qiyas
yang dilihat dari aspek ini, iaitu perkara yang diqiyaskan dengan yang asal
dapat dibahagikan kepada lima bahagian, iaitu:
a)
Qiyas Al-Awla
b)
Qiyas Al-Musawi
c)
Qiyas Al-Dilalah
d)
Qiyas AL-Syibh
e)
Qiyas Al-Adwan
5.2.1 Qiyas Al-Awla
Qiyas Al-Awla
adalah yang mana illah pada hukum furu’ itu lebih kuat illahnya
daripada hukum asal. Qiyas Al-Awla ini juga bermaksud dari segi hukumnya
furu’ di dalam al-qiyas ini lebih utama atau kuat berbanding dengan
yang asal. Sebagai contoh, mengqiyaskan haram memukul ibu bapa diqiyaskan
dengan mengatakan “ah” kepada kedua ibu bapa dengan illah yang sama
iaitu menyakiti (Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997: 103).
Sebagaimana firman Allah ada menyatakan:
فَلَا تَقُل لَّهُمَآ اٌفٍ bermaksud: maka janganlah engkau berkata kepada mereka dengan sebarang perkataan yang kasar walaupun hanya dengan perkataan “ah”..
(Surah al-Isra’ 17: 23)
Oleh
itu, janganlah kita mengatakan perkataan yang kasar terhadap kedau ibu bapa
walaupun hanya dengan perkataan “ah” kerana ia sama seperti kita memukul atau
memarahinya kerana illahnya adalah sama iaitu menyakiti kedua ibu bapa kita.
5.2.2 Qiyas
Al-Musawi
Qiyas
Al-Musawi adalah qiyas
yang hukumnya adalah sama di antara asal dengan furu’ berdasarkan kepada
illahnya yang sama. Al-Qiyas Musawi ini juga boleh dijelaskan dengan
furu’ di dalam al-qiyas ini adalah sama dengan yang asal dari segi
hukumnya. Contohnya, diqiyaskan haram membakar atau memusnahkan harta
anak yatim kepada haram memakan harta anak yatim. Ini kerana, illahnya
ialah merosakkan dan menghabiskan harta anak yatim tersebut (Abd Latif Muda
& Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997: 109). Allah S.W.T ada berfirman iaitu:
إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ
أَمْوَلَ الْيَتَمَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ
سَعِيرًا
Bermaksud: sesungguhnya
orang-orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka
itu hanyalah menelan api neraka ke dalam perut mereka, dan mereka pula akan
masuk ke dalam api neraka yang menyala-nyala.
(Surah al-Nisa’ 4:
10)
5.2.3 Qiyas Al-Dilalah
5.2.3 Qiyas Al-Dilalah
Qiyas al-Dilalah adalah qiyas yang menghimpunkan di antara hukum asal dengan furu’
berdasarkan sifat yang tetap bagi illah. Contohnya, adalah haram hukum
bagi perahan anggur, diqiyaskan dengan pengharaman arak. Ini kerana
illah bagi kedua-duanya ialah terdapat bau yang kuat yang dikira sebati
dengan bahan yang memabukkan. Contoh lain pula yang boleh dikaitkan dengan qiyas
ini adalah diqiyaskan harta kanak-kanak kepada harta orang baligh dalam
perkara wajib zakat dengan illah yang sama iaitu bertambah dan
berkembang harta tersebut (Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997:
109).
5.2.4 Qiyas Al-Syibh
Qiyas al-Syibh
adalah qiyas yang mana hukum furu’ nya boleh diqiyaskan dengan
dua yang asal yang mana ia dikaitkan dengan asal yang lebih banyak persamaan
dengannya. Contoh yang boleh diketengahkan dalam qiyas ini adalah
pembunuhan yang tidak disengajakan terhadap hamba yang dimiliki oleh orang
lain. Mengikut asal kejadiannya, hamba tersebut boleh diqiyaskan dengan
manusia biasa dan hamba tersebut juga boleh disamakan dengan kuda yang dimiliki
oleh tuannya dan diqiyaskan kepada harta yang dimiliki oleh tuannya (Abd
Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997: 109).
5.2.5 Qiyas Al-Adwan
Qiyas al-Adwan
ini boleh dikenali juga sebagai qiyas al-Adna. Qiyas ini adalah
berdasarkan illah yang nilai illah itu lebih rendah daripada illah
yang terdapat pada hukum asal. Selain itu juga, dari segi illah hukum furu’
dalam qiyas ini adalah kurang jelas atau tidak kuat berbanding
dengan yang asal. Sebagai contoh, haram menjual ayam dengan ayam dibandingkan
dengan menjual gandum dengan gandum, dimana illah bagi ayam adalah lebih
rendah berbanding dengan gandum yang menjadi makanan asasi untuk manusia (Abd
Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997:110).
6. Kehujahan Al-Qiyas
6. Kehujahan Al-Qiyas
Jumhur ulama’ sepakat mengatakan al-qiyas boleh dijadikan hujah
dan sebagai sumber hukum syara’. Manakala golongan Nizamiah, Zahiriah
dan segolongan puak Syiah berpendapat al-qiyas tidak boleh dijadikan
hujah. Hujah mereka seperti berikut:
i.
Hujah
Golongan Menerima.
ii.
Hujah
Golongan Menolak.
6.1 Hujah Golongan Yang Menerima
Golongan yang menerima adalah para jumhur ulama’. Mereka berpendapat
bahawa al-qiyas boleh dijadikan hujah dengan berdasarkan dalil al-Quran, hadis,
ijma’ dan akal. Iaitu:
6.1.1 Dalil al-Quran
Di antara ayat al-Quran yang menunjukkan bahawa al-qiyas adalah
hujah ialah dalam firman Allah S.W.T :
فَا عْتَبِرُواْيَاُ وْلِي الأَبْصَرِ
Bermaksud: hendaklah kamu mengambil
pengajaran wahai orang-orang yang mempunyai akal fikiran.
(Surah al-Hasyr 59:2)
(Surah al-Hasyr 59:2)
Allah S.W.T menerangkan balasan yang menimpa Bani Nadir sebagai balasan
kekufuran dan tipu daya mereka terhadap Rasulullah SAW dan orang-orang mukmin.
Allah juga berfirman lagi:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
Bermaksud: wahai
orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada
Rasulullah dan juga kepada Ulul Amri (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan
kam. Kemudian jika kamu berselisihan dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu
kembali kepada kitab Allah (al-Quran) dan (sunnah) rasulnya jika kamu benar
beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik bagi
kamu dan lebih elok pula kesudahannya.
(Surah
al-Nisa’ 4: 59)
Ayat di atas menunjukkan supaya jika kita berselisih pendapat dalam membuat keputusan, maka hendaklah kita merujuk kepada al-Quran dan hadis. Selain itu, kita juga boleh mengeluarkan hukum yang tiada nas tentangnya menggunakan al-qiyas berdasarkan kejadian yang sudah ada nas dalam al-Quran dan hadis (Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997: 111)
6.1.2 Dalil Hadis
Hadis ini berkaitan dengan perutusan Mu’az ke Yaman yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud, Rasulullah bertanya kepada Mu’az:
Hadis ini berkaitan dengan perutusan Mu’az ke Yaman yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud, Rasulullah bertanya kepada Mu’az:
مَارُوىَ اُنَّ
النَّبِى صلى الله عليه وسلم قَالَ لِمُعَاذ:بِمَا تَحْكُمُ؟ قَالَ: يَكِتَابِ
الله تعالى. قَالَ: فَاِنْ لَمْ تَجِدْ؟ قَالَ بسُنَةِ رَسُوْلِ الله صلى الله.
قَالَ: فَاِنْ لَمْ تَجِدْ؟ قَالَ: اُجْتَهِدُ راُيى وَلَا الُو. فَقَالَ النَبِي
عليه السلام: اَلْحَمْدُالله الَذي وَفَّقَ رَسُوْلُ الله صلى الله
لِمَايُجبُّهُ وَيَرْضَاهُ رَسُولُ
الله
Bermaksud: bagaimanakah nanti engkau akan memutuskan hukum apabila dibawa kepada engkau sesuatu permasalahan? Mu’az menjawab: saya akan memutuskan hukum berdasarkan kitab Allah S.W.T. Nabi bertanya lagi: sekiranya kamu tidak dapat dalam kitab Allah? Jawab Mu’az: saya akan memutuskan berdasarkan sunnah rasulnya. Tanya nabi lagi: sekiranya engkau tidak menemui dalam sunnah ? Jawabnya saya akan berijtihad dan saya tidak akan mengabaikan perkara tersebut atau membenarkan begitu sahaja. Nabi pun menepuk dada sambil bersabda: segala puji bagi Allah yang telah memberi taufiq kepada utusan Rasulullah ke arah sesuatu yang diredhai oleh Rasulullah.
(Riwayat Ahmad dan Abu Daud)
Bermaksud: bagaimanakah nanti engkau akan memutuskan hukum apabila dibawa kepada engkau sesuatu permasalahan? Mu’az menjawab: saya akan memutuskan hukum berdasarkan kitab Allah S.W.T. Nabi bertanya lagi: sekiranya kamu tidak dapat dalam kitab Allah? Jawab Mu’az: saya akan memutuskan berdasarkan sunnah rasulnya. Tanya nabi lagi: sekiranya engkau tidak menemui dalam sunnah ? Jawabnya saya akan berijtihad dan saya tidak akan mengabaikan perkara tersebut atau membenarkan begitu sahaja. Nabi pun menepuk dada sambil bersabda: segala puji bagi Allah yang telah memberi taufiq kepada utusan Rasulullah ke arah sesuatu yang diredhai oleh Rasulullah.
(Riwayat Ahmad dan Abu Daud)
Ini telah
terbukti dalam hadis sahih bahawa nabi sendiri menggunakan ijtihad
baginda dan al-qiyas untuk mengeluarkan hukum yang tidak ada wahyu
tentangnya. Justeru itu, berijtihad dan menggunakan al-qiyas
adalah salah satu sunnah nabi (Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin
1997: 112).
6.1.3
Dalil Ijma’
Para sahabat telah berhujah dengan al-qiyas dan mereka beramal dengannya. Ini berdasarkan kepada riwayat yang sabit sanadnya secara Mutawatir Maknawi bahawa yang beramal dan berhujah menggunakan al-qiyas adalah dari golongan para sahabat yang terkemuka dan perkara tersebut berulang sehingga tercetus banyak masalah-masalah yang terkenal dan tidak ada seorang dari kalangan para sahabat yang mengingkarinya. Maka ini menunjukkan persepakatan mereka dalam beramal dengan al-qiyas (Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997: 113). Sebagai contoh:
Para sahabat telah berhujah dengan al-qiyas dan mereka beramal dengannya. Ini berdasarkan kepada riwayat yang sabit sanadnya secara Mutawatir Maknawi bahawa yang beramal dan berhujah menggunakan al-qiyas adalah dari golongan para sahabat yang terkemuka dan perkara tersebut berulang sehingga tercetus banyak masalah-masalah yang terkenal dan tidak ada seorang dari kalangan para sahabat yang mengingkarinya. Maka ini menunjukkan persepakatan mereka dalam beramal dengan al-qiyas (Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997: 113). Sebagai contoh:
Para
sahabat sepakat melantik Abu Bakar sebagai khalifah berdasarkan qiyas
terhadap perlantikan beliau sebagai imam sembahyang sewaktu hayat Nabi SAW.
Dimana setengah sahabat mengatakan Rasulullah SAW meredainya dalam perkara
agama, mengapa kita tidak boleh meredainya sebagai ketua kita dalam perkara
dunia. Selain itu, para sahabat juga pernah menjatuhkan hukuman bunuh pada
beberapa orang yang terlibat sama dalam kes pembunuhan yang mengakibatkan
terbunuhnya seseorang. Hal ini diqiyaskan dengan potong tangan terhadap
beberapa orang pencuri yang terlibat sama dalam kes pencurian tersebut (Wahbah
Zuhaily 2013: 216).
6.1.4
Dalil Akal
Islam adalah
agama yang sempurna sehingga hari kiamat. Oleh sebab itu, syariat Islam dan
hukumnya mestilah mempunyai sumber-sumbernya yang lengkap merangkumi segala
hukum-hukum bagi masalah-masalah yang telah berlaku atau yang akan berlaku
sehingga ke hari kiamat. Nas-nas al-Quran dan as-Sunnah terbatas dan
berkesudahan disebabkan oleh berkesudahannya wahyu. Namun masalah tidak
berkesudahan dan tidak terbatas tetapi nas yang terbatas dan berkesudahan tidak
dapat merangkumi hukum-hukum bagi masalah-masalah yang tidak berkesudahan.
Sekiranya illah bagi permasalahan yang berlaku itu menyerupai atau ia
dijelaskan dalam nas, inilah ia dinamakan al-qiyas. Ini adalah jalan untuk ia
memperjelaskan kepada kita bahawa pemasalahan tersebut merangkumi dalam nas-nas
syarak yang tidak ada penjelasan hukum baginya.
Disebabkan
itu, syariat Islam layak mempraktikkan disetiap zaman dan tempat serta dapat
memenuhi kehendak manusia dan kepentingan mereka sehingga ke hari akhirat.
Justeru itu, perlulah al-qiyas digunakan untuk mengeluarkan hukum baru dengan
berdasarkan persamaan illah atau sebab dengan lahirnya hukum yang dijelaskan di
dalam nas (Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin 1998: 113).
6.2 Hujah
Golongan Yang Menolak
Golongan
yang menolak al-qiyas adalah golongan Nizamiah, Zahiriah dan
segolongan puak Syiah. Antara alasan dan hujah golongan yang menolak al-qiyas
adalah:
a)
Al-Quran
menegah dan melarang kita daripada mengikuti zann. Sebagaimana firman
Allah:
وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ
bermaksud: dan janganlah engkau mengikuti apa yang engkau tidak mengetahuinya.
(Surah al-Isra’ 17: 36)
bermaksud: dan janganlah engkau mengikuti apa yang engkau tidak mengetahuinya.
(Surah al-Isra’ 17: 36)
Qiyas merupakan perkara zann kerana ia berasaskan
kepada zann bahawa illah yang kerananya disyariatkan hukum didalam dalil yang
dijelaskan itu. Oleh itu, qiyas dilarang dari diikuti dan beramal dengannya dan
tidak dapat menetapkan hukum. Jumhur
ulama’ menjawab zann yang dilarang dalam al-Quran itu ialah zann
mengenai hukum-hukum aqidah kerana ia dituntut yakin mengenainya. Ulama’ telah sepakat mengatakan bahawa hukum syara’ yang
berbentuk amali, zann baginya adalah
memadai (Hassan bin Ahmad & Muhammad Saleh bin Ahmad 1998: 272).
b)
Kebanyakkan
para sahabat mengkeji dan mengingkari dari beramal dengan qiyas. Diantaranya:
Abu Bakar al-Siddiq ra ketika ditanya mengenai makna al-Qalalah yang disebut di dalam firman Allah S.W.T, beliau berkata:
Abu Bakar al-Siddiq ra ketika ditanya mengenai makna al-Qalalah yang disebut di dalam firman Allah S.W.T, beliau berkata:
وَإِن كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلَلَةً أَوِامْرَ أَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ
Bermaksud: jika seseorang lelaki atau perempuan yang tidak mempunyai bapa atau anak tetapi mempunyai seseorang saudara lelaki dan seorang saudara perempuan. Ia berkata
أَيُّ سَمَاءتُظلُّنِيْ وَأَيُّ أَرْضٍ تَقِلُّنِيْ إِذَاَقُلْتُ فِىْ كِتَابِ اللهِ بِرَأْيِيْ
bermaksud: di manakah langit yang ingin meneduhi aku dan di manakah bumi tempat aku berpijak, andainya aku berani memperkatakan di dalam kitab Allah dengan fikiranku iaitu al-qiyas.
Umar bin al-Khattab pernah berkata:
ايَّاكُمْ وَأَصْحَابَ الرَّأْيِ فَانَّهُمْ أَعْدَاءُ السُّنَنِ أَعْيَتْهُمُ اْلأَحَادِيْثُ اَنْ يَحْفَظُوْهَا فَقَالُوْابِالرَّأْىِ فَضَلُّوْا وَأَضَلُّوْا
Bermaksud: “waspadalah
kamu dari orang-orang yang berpegang kepada pemikiran qiyas kerana sesungguhnya
mereka adalah musuh-musuh sunat, hadis-hadis melemahkan mereka dari
menghafalnya (mereka tidak mampu menghafal hadis-hadis) maka mereka menghukum
dengan pemikiran lalu mereka sesat dan menyesatkan” (Hassan bin Ahmad &
Muhammad Saleh bin Ahmad 1998: 273-275).
c)
Al-Qiyas
membawa kepada pertelingkahan dan permusuhan antara umat, kerana al-qiyas
berasaskan kepada zann tetapi seperti yang diketahui perselisihan adalah
suatu yang tidak disukai dalam Islam. Dalam Firman Allah S.W.T:
وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنٰزَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم
ۖ
Bermaksud: dan
janganlah kamu berbantah-bantah kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat
dan hilang kekuatan kamu (Hassan bin Ahmad & Muhammad Saleh bin Ahmad
1998: 277).
(Surah al-Anfal 8 :46)
(Surah al-Anfal 8 :46)
7. KESIMPULAN
Kesimpulannya, qiyas ini adalah menerangkan hukum sesuatu yang tidak ada nasnya dalam al-Quran dan hadis dengan cara membandingkannya dengan sesuatu yang ditetapkan hukumnya berdasarkan nas. Qiyas digunakan jika mendapat permasalahan yang tidak ada nas yang menunjukkan penyelesaian tersebut secara langsung atau tidak langsung. Al-qiyas ini diterima sebagai sumber hukum yang disepakati oleh para ulama’. Tidak semua golongan yang dapat menerima al-qiyas dalam proses mengeluarkan hukum contohnya seperti golongan Nizamiah, Zahiriah dan segolongan puak Syiah yang menolak kehujahan al-qiyas dalam proses mengeluarkan hukum.
Untuk melakukan kaedah al-qiyas ini, segala rukun yang terdapat dalam qiyas perlulah dipenuhi agar qiyas yang dilakukan adalah sah dan tidak batal. Al-qiyas ini adalah proses berfikir dalam mengeluarkan hukum, di samping itu qiyas ini juga sebagai satu dalil yang dapat dijadikan petunjuk bahawa adanya hukum dalam suatu kaedah yang sememangnya sudah diakui kekuatan dan kebenarannya.
Permasalahan yang berlaku pada zaman sekarang adalah tidak terbatas dan sering berlaku tetapi nas yang ada dalam al-Quran dan as-Sunnah itu terbatas. Maka oleh itu, qiyas adalah diperlukan sebagai sumber perundangan yang dapat mengikuti peristiwa-peristiwa atau segala permasalahan baru yang berlaku pada zaman sekarang.
Kesimpulannya, qiyas ini adalah menerangkan hukum sesuatu yang tidak ada nasnya dalam al-Quran dan hadis dengan cara membandingkannya dengan sesuatu yang ditetapkan hukumnya berdasarkan nas. Qiyas digunakan jika mendapat permasalahan yang tidak ada nas yang menunjukkan penyelesaian tersebut secara langsung atau tidak langsung. Al-qiyas ini diterima sebagai sumber hukum yang disepakati oleh para ulama’. Tidak semua golongan yang dapat menerima al-qiyas dalam proses mengeluarkan hukum contohnya seperti golongan Nizamiah, Zahiriah dan segolongan puak Syiah yang menolak kehujahan al-qiyas dalam proses mengeluarkan hukum.
Untuk melakukan kaedah al-qiyas ini, segala rukun yang terdapat dalam qiyas perlulah dipenuhi agar qiyas yang dilakukan adalah sah dan tidak batal. Al-qiyas ini adalah proses berfikir dalam mengeluarkan hukum, di samping itu qiyas ini juga sebagai satu dalil yang dapat dijadikan petunjuk bahawa adanya hukum dalam suatu kaedah yang sememangnya sudah diakui kekuatan dan kebenarannya.
Permasalahan yang berlaku pada zaman sekarang adalah tidak terbatas dan sering berlaku tetapi nas yang ada dalam al-Quran dan as-Sunnah itu terbatas. Maka oleh itu, qiyas adalah diperlukan sebagai sumber perundangan yang dapat mengikuti peristiwa-peristiwa atau segala permasalahan baru yang berlaku pada zaman sekarang.
RUJUKAN
Al-Quran Al-Karim
Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin. 1997. Pengantar Usul
Fiqh. Kuala Lumpur:
Pustaka Salam Sdn. Bhd.
Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin. 2012. Usul Fiqh dan
Kaedah Fiqh. Kuala Lmpur:
Pustaka Salam Sdn. Bhd.
Hassan bin Ahmad & Muhammad Saleh bin Ahmad. 1998. Usul Fiqh dan
Qawaid Fiqhiyyah. Selangor:
Pustaka Haji Abdul Majid.
Mahmood Zuhdi bin Abdul Majid. 2010. Pengantar Pengajian Syariah. Kuala
Lumpur: Al_Baian Corporation Sdn. Bhd.
Universiti Malaya.
Wahbah Zuhaily. 2013. Kaedah Usul Fiqh. Selangor: Pustaka
Al-Ehsan.
No comments:
Post a Comment