ISI KANDUNGAN
BIL.
|
PERKARA
|
HALAMAN
|
1.
|
Pengenalan
|
1
|
2.
|
Pengertian
|
|
|
2.1 Uruf
2.1.1 Dari Sudut Bahasa
2.1.2 Dari Sudut Istilah
2.1.3 Imam Al-Ghazali
2.2 Adat
2.2.1 Dari Suudut Bahasa
2.2.2 Dari Sudut Istilah
|
2
2
2
2
2
|
3.
|
Perbezaan Uruf dan Adat
|
2
|
4.
|
Dalil Pensyariatan
4.1 Al-Quran
4.2 Al-Sunnah
|
3
3
|
5.
|
Kehujahan Uruf
5.1 Ulama yang menerima
5.2 Ulama yang menolak
|
4
5
|
6.
|
Pembahagian Uruf
6.1 Pembahagian Dari Sudut Sebab
Dan Pergantungan
6.1.1 Urf Lafziyy
6.1.2 Urf Amaliyy
6.2 Pembahagian Dari Sudut Sumber
6.2.1 Urf Am
6.2.2 Urf Khas
6.2.3 Urf Shar’iyy
6.3 Uruf Dilihat Dari Sudut
Perakuan Dan Penolakan
6.3.1 Urf Fasid
6.3.2 Urf Sahih
|
6
6
6
7
7
7
8
8
9
9
|
7.
|
Syarat-syarat penerimaan uruf dan
adat
|
9
|
8.
9.
|
Peranan Urf Dalam Penetapan
Hukum-Hukum
Urf Rujukan Hukum-Hukum
|
10
12
|
10.
|
Perubahan Hukum Terjadi Dengan
Perubahan Masa
|
13
|
|
Kesimpulan
|
15
|
|
Rujukan
|
16
|
1.PENGENALAN Urf dan adat adalah satu aspek atau ciri
yang terpenting dalam kebudayaan semua bangsa. Ia bukanlah mempersulitkan
kehidupan malah berperanan dalam mengatur tatacara hidup bermasyarakat dan juga
kehidupan setiap anggota masyarakat itu. Pada umumnya, masyarakat masih
berpegang kepada adat dan tradisi masyarakatnya terutama dalam hal-hal yang
berkaitan dengan kehidupan bermasyarakat. Dari semasa ke semasa adat resam yang
tidak jelas tujuan dan maksudnya akan ditinggalkan oleh masyarakat berkenaan.
Syariat Islam memelihara 'urf manusia dengan
syarat tidak berlaku kerosakan dan tidak hilang kepentingan (maslahah)
kehidupan. Maksud ‘urf mempunyai hubungan yang erat dengan maksud adat
di mana kebanyakan sarjana Islam tidak membezakan di antara kedua-duanya .
Kedua-dua maksud ini merupakan sebahagian daripada unsur-unsur corak
kebudayaan. Dalam penggunaan bahasa Melayu maksud 'urf jarang diguna
pakai berbanding dengan perkataan adat.
Urf merupakan salah satu sumber penting untuk
mengeluarkan hukum syarak walaupun ada di kalangan para ulama yang tidak
mengiktirafkannya sebagai salah satu sumber hukum. Namun begitu, para ulama
yang mengiktirafkannya melihat ia sebagai salah satu sumber yang amat penting
terutama dalam permasalahan yang berkaitan dengan hubungan antara sesama
makhluk dan dalam beberapa aspek lain juga tidak dapat di nafikan, kerana di
sana ada persoalan yang tidak dapat di selesaikan dengan menggunakan
sumber-sumber yang disepakati iaitu al-Quran, Al-Sunnah, ijmak dan qiyas.
2.
PENGERTIAN URUF DAN ADAT
2.1.Uruf
2.1.1.Dari
sudut bahasa
Takrifan al-‘urf ialah sesuatu yang dipandang baik serta
perkara yang dapt diterima oleh akal yang sihat. (Ab. Latif Muda, Rosmawati Ali @ Mat
Zin, 2012, 329)
2.1.2.Dari sudut istilah
Al-uruf pada istilah fiqh ialah amalan atau percakapan sesuatu kaum yang
menjadi kebiasaan mereka. Daripada maksud ini difahami bahawa uruf tidak
wujud melainkan apabila ia benar-benar berlaku antara manusia di tempat yang
tertentu ataupun yang biasa berlaku di mana sebahagian besar penduduk
mengerjakan uruf ini dan mematuhinya.( Abd.Jalil Borham, 2002, 53)
2.1.3.Imam al-Ghazali
Sesuatu yang telah mantap di dalam jiwa manusia dari segi akal
fikiran dan diterima oleh tabiat sejahtera. (Mohamad Anuar Ramli, 2006)
2.2 Adat
2.2.1.Dari sudut bahasa
Adat dari
segi bahasa bermakna berulang kali. Ia merupakan nama kepada pengulangan
perbuatan berkali-kali.(Mohamad Anuar Ramli, 2006)
2.2.2.Dari Sudut Istilah
Apa
sahaja yang menjadi amalan kebiasaan orang ramai atau segolongan daripada
mereka, sesuatu perbuatan atau perkataan yang berterusan dilakukan oleh manusia
yang mana ia dapat diterima oleh akal manusia atau sesuatu yang dilakukan secara
berulang-ulang. (Ab.
Latif Muda, Rosmawati Ali @ Mat Zin, 2012, 330)
3. PERBEZAAN URUF DAN ADAT
Walaupun majoriti ulama menyamakan antara al-Urf
dengan al-Adah, namun sesetengah ulama membezakannya. Perbezaan antara al-Urf
dengan al-Adah ialah ;
1. Al-Adah
itu kemungkinan atau kadang kala lahir daripada orang perseorangan serta
kumpulan orang ramai. Manakala al-Urf pula kemungkinan lahir melalui
orang ramai sahaja. (Ab. Latif Muda, Rosmawati Ali @ Mat Zin, 2012, 334)
2. Setengah
ulama menyatakan al-Adah hanya tertumpu kepada perbuatan sahaja.
Manakala al-Urf pula kebiasaannya tertumpu pada perkataan sahaja. (Ab.
Latif Muda, Rosmawati Ali @ Mat Zin, 2012, 334)
Ringkasnya, al-Adah
dan al-Urf dilakukan secara berulang-ulang kali sehingga menjadi sebati
dalam jiwa, membawa ketenangan serta diterima oleh akal waras. Apa yang
pentingnya, al-Adah dan al-Urf dapat diterima menjadi hujah hukum
dan apa yang mendatangkan faedah serta tidak bertentangan dengan hukum syarak.
( Ab. Latif Muda, Rosmawati Ali @ Mat Zin, 2012, 334)
4. DALIL
PENSYARIATAN
4.1 Al-Quran
Firman Allah
S.W.T :
خُذِ
الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
Maksudnya ;
Terimalah apa yang mudah engkau lakukan dan suruhlah
dengan perkara yang baik serta berpalinglah (jangan dihiraukan) orang-orang
yang jahil (yang degil dengan kejahilannya). (Surah al-A’raf 7:199)
وَمَا
جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ
Maksudnya
:
“Tidaklah dijadikan
kesukaran untukmu di dalam agama”. (Surah Al-Haj ayat 22:78 )
4.2
Al-sunnah
Daripada
As-Sunnah : yang diriwayatkan oleh bukhari. Sesungguhnya Nabi Muhamad s.a.w
telah bersabda kepada Hindun (isteri Sufyan) ketika mana hindun mengadu kepada
Baginda mengenai suaminya Abu Sufyan dan kebakhilannya : “ Ambillah dari harta
suamimu yang mencukupi bagimu serta anakmu dengan maa’ruf”. Walaupun Qawli (perkataan)
yang mulia ini , telah diharuskan oleh Baginda untuk si Hindun mengambil harta
suaminya yang mencukupi baginya serta anaknya mengikut adat atau uruf ketika
itu.
Hadith mawquf
yang diriwayatkan daripada Ibn Mas’ud RA sebagaimana kata beliau :
مَا
رَآهُ الْمُسْلِمُوْنَ حَسَناً؛ فَهُوَ عِنْدَ اللهِ حَسَنٌ، وَمَا رَآهُ
الْمُسْلِمُوْنَ سَيِّئاً؛ فَهُوَ عِنْدَ اللهِ سَيِّئٌ
Maksudnya
:
Apa yang
dinilai baik oleh kaum muslimin baik, ia adalah baik di sisi Allah. Apa yang
dinilai buruk oleh kaum muslimin, buruklah ia di sisi Allah.
Dari ayat di atas hadis ini
menerangkan baik dari segi ibarat mahupun tujuannya, menunjukkan bahawa setiap
perkara yang telah menjadi adat di kalangan kaum Muslimin dan dipandang sebagai
perkara baik, maka perkara tersebut juga dipandang baik di sisi Allah.
5.
KEHUJAHAN
Apa
yang dimaksudkan dengan kehujahan dan menerima uruf sebagai sumber hukum
ialah beramal dengannya. Uruf tidak dianggap sebagai hujah jika ia
menyalahi dalil-dalil dan hukum syarak yang tetap dan tidak berubah, walaupun
suasana dan adat telah berubah. Oleh itu, mana-mana uruf yang
bertentangan dengan nas atau hukum mestilah sama-sama kita menghapuskannya dan
meninggalkannya. Sebagaimana firman Allah S.W.T. :
وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ
Maksudnya :
Dan janganlah kamu
bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. (surah al-Ma’idah 5:2)
5.1
Ulama yang menerima
Ulama
Hanafi dan Ulama Maliki
Jumhur ulama berpegang kepada urf sebagai
hujah. Banyak hukum yang dikeluarkan berdasarkan kepada urf. Golongan
yang terkenal menggunakan ‘urf adalah dari kalangan Mazhab Hanafi dan
Maliki. Ulama
Hanafi dan Maliki menerima uruf sebagai hujah hukum. Uruf yang
betul dan tidak bertentangan dengan syarak mestilah diambil kira dalam
pembinaan hukum dan membuat keputusan. Justeru itu mujtahid dan kadi mestilah
menilainya dalam membuat keputusan. Contohnya, syarak mengambil kira dan
menjaga adat kebiasaan orang arab yang baik serta tidak bertentangan dengan
hukum seperti mewajibkan bayaran diat terhadap aqilah iatu ahli keluarga
pembunuh. Adapun uruf yang fasid dan bertentangan dengan syarak tidak
boleh diikuti sama sekali. Ulamak, mujtahid serta kadi mestilah meninggalkannya
dalam mengeluarkan keputusan. Ini kerana uruf tersebut bertentangan
dengan dalil syarak dan juga menyebabkan terbatalnya hukum syarak. Contohnya,
seperti amalan riba yang berlaku dalam adat masyarakat jahiliyyah terus
diharamkan dalam syariat. (Ustaz Abd. Latif Muda, Ustazah Rosmawati Ali@Mat
Zin, 1997, 138)
5.2
Ulama yang menolak
Ulama
Syafi’I dan Ulama Hanbali
Bagi ulama Syafie dan Hanbali pula, meraka tidak
menjadikan uruf ini sebagai hujah dalam mengeluarkan suatu hukum. Selain
itu,urf tidak akan dianggap sebagai hujah jika ia menyalahi dalil-dalil
syarak dan hukumnya yang tetap dan tidak berubah dengan sebab berlainan suasana
dan adat-adat,kerana berhujah dengannya bererti membelakangkan nas-nas syarak
yang qat’iyy dan mengikut hawa nafsu serta membatalkan syariat-syariat
kerana syariat tidak datang untuk memperakui perkara-perkara yang mudharat dan
rosak. Oleh yang demikian diketepikan uruf itu dan tolong-menolong
menghapuskannya,kerana redha dengannya bererti tolong-menolong melakukan
perkara dosa dan permusuhan, ini dilarang oleh islam. (Hassan bin Ahmad.Muhammad Saleh bin
Ahmad, 1198, 346)
6.
PEMBAHAGIAN
Al-urf apabila dilihat dari sudut sebab dan
pergantungannya, ia dapat dijelaskan seperti yang berikut ;
6.1.
Al-urf dilihat dari sudut sebab dan pergantungan
Al-urf
apabila dilihat dari
sudut objeknya ia dapat dibahagikan kepada dua jenis ;
1. Urf
lafziyy
2. Urf
amaliyy
6.1.1Urf
lafziyy
Urf lafziyy.
Ia juga dikenali sebagai urf perkataan atau qawliyy iaitu kebiasaan
masyarakat dalam mempergunakan lafaz atau ungkapan tertentu. Ia merupakan al-Urf
yang berkaitan dengan penggunaan sebahagian dari perkataan-perkataan yang sudah
menjadi kebiasaan orang ramai menggunakannya untuk makna-makna tertentu. Di
antara contohnya ialah penggunaan perkataan al-Walad yang sudah menjadi
kebiasaan orang arab menggunakannya untuk makna anak lelaki bukan untuk
perempuan, sedangkan ia dari segi bahasa merangkumi anak lelaki dan perempuan.
(Usul Fiqh & Kaedah Fiqh, 2012 : 331)
6.1.2.Urf
amaliyy
Urf amaliyy. Ia juga
dikenali dengan urf perbuatan yang bermaksud perbuatan atau amalan yang
sudah menjadi kebiasaan masyarakat. Perbuatan atau amalan tersebut sama ada
dari segi kegiatan biasa atau kegiatan kemasyarakatan. Maksud kegiatan biasa
adalah kegiatan yang bersangkutan dengan kehidupan biasa tanpa melibatkan akad
dan hak seperti makan, minum, pakaian,dan sebagainya. Maksud kegiatan
kemasyarakatan pula ialah kegiatan yang bersangkutan dengan akad dan hak. Di
antara contohnya ialah kebiasaan orang ramai berjual beli kebanyakan
barang-barang melalui beri memberi tanpa ada lafaz ijab dan qabul, penggunaan
tandas awam tanpa ditetapkan tempoh masa dan jumlah air yang digunakan dan istisna’ (tempahan membuat barangan seperti kasut dan
pakaian). (Usul Fiqh
& Kaedah Fiqh, 2012 : 331)
6.2. Al-Urf dilihat dari sudut sumber
Al-Urf apabila dilihat dari
sudut sumber ia terbahagi kepada tiga bahagian iaitu ;
1. Urf am
2. Urf khas
3. Urf shar’iyy
6.2.1.Urf am
Uruf am iaitu kebiasaan tertentu yang berlaku secara luas di seluruh
masyarakat dan di seluruh daerah. Ia merupakan perbuatan yang sudah menjadi
kebiasaan kebanyakan penduduk semua negara Islam di dalam satu-satu masa.
Diantara contohnya ialah masuk ke dalam masjid tanpa menanggalkan kasut adalah
menghina kesuciannya, masuk ke dalam
bilik air tanpa ditentukan bayaran tertentu dan juga tidak ditentukan tempoh
masa berada di dalamnya, jual beli melalui tempahan dengan mendahulukan bayaran
cengkeram dan lafaz talak yang digunakan untuk perceraian oleh seluruh umat
Islam walaupun pada asalnya tidak bermaksud untuk tujuan tersebut. (Usul Fiqh & Kaedah Fiqh, 2012 :
331)
6.2.2.Urf khas
Uruf khas ialah kebiasaan yang berlaku di daerah dan masyarakat
tertentu. Ia merupakan perkara yang menjadi kebiasaan atau dikenali oleh
penduduk sesebuah negara atau negeri,
kawasan atau satu golongan manusia yang
tertentu sahaja. Ia berbeza mengikut keadaan dan situasinya. Diantara
contohnya ialah masuk ke dalam rumah orang-orang islam di Malaysia tanpa
membuka kasut adalah dikira menghina tuan rumah tetapi ada di antara negeri
islam yang lainnya tidak memandang hina perbuatan tersebut seperti Jordan dan juga kebiasaan
di sesetengah tempat meletakkan tanggungjawab membayar bil ke atas pemilik
rumah sewa bukannya penyewa. (Ab. Latif Muda, Rosmawati Ali, 2012 : 332)
6.2.3.Urf
shar’iyy
Urf
shar’iyy ialah suatu
lafaz yang telah digunakan oleh syarak dengan makna yang khusus. Hal ini dapat
dilihat melalui makna yang terdapat di dalam sesuatu lafaz. Sebagai contoh
lafaz sembahyang. Sembahyang dari sudut bahasa bererti berdoa untuk kebaikan
manakala dari sudut istilah syarak pula perbuatan dan perkataan tertentu yang dimulai dengan takbiratul irham dan
diakhiri dengan salam. Berdasarkan kepada pengertian kedua dua sudut ini bahasa
dan istilah adalah berlainan. Namun, istilah syarak menunjukkan makna tertentu
iaitu bukan sekadar doa tetapi ada perbuatan lain yang perlu dilakukan sehingga
sah perbuatan tersebut. Manakala perkataan puasa dari segi bahasa ialah menahan
diri. Dari istilah syarak pula bermaksud menahan diri daripada sesuatu perkara
yang boleh membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari. Ini
menunjukkan bahawa puasa perlulah meliputi perbuatan yang menahan diri daripada
perkara-perkara yang membatalkan puasa.
6.3
Al-Urf dilihat dari sudut perakuan dan penolakan
Al-Urf apabila dilihat dari sudut perakuan dan penolakan ia dapat
dibahagikan kepada dua jenis bahagian iaitu ;
1. Uruf sahih
2. Uruf fasid
6.3.1.Urf sahih
Urf sahih ialah kebiasaan yang dilakukan oleh orang ramai yang tidak
bercanggah dengan dalil syarak atau perkara yang sudah menjadi kebiasaan orang
ramai melakukannya tanpa mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram.
Erti kata lain, ia merupakan al-Urf yang benar ataupun segala adat yang
tidak bercanggah dengan nas syarak serta tidak membawa kemudaratan kepada
manusia, contohnya seperti kebiasaan mereka bahawa isteri tidak akan berpindah
ke rumah suaminya kecuali selepas menerima sebahagian daripada mas kahwin, dan
bahawa apa yang diberikan oleh lelaki yang meminang di dalam masa
pertunangan dianggap sebagai hadiah
sahaja bukan sebahagian daripada mas kahwin dan juga jual beli tanpa lafaz ijab
dan qabul. (Ab. Latif
Muda. Rosmawati Ali @ Mat Zin, 2012 : 332)
6.3.2.Urf
fasid
Urf fasid ialah perkara yang sudah menjadi kebiasaan orang ramai
melakukannya tetapi ia menghalalkan yang haram atau mengharamkan yang halal dan
juga setiap perkara yang menyalahi syarak dan membawa kemudaratan kepada
manusia serta tidak mendatangkan apa-apa kebaikan. Dalam erti kata lain ia
merupakan al-Urf yang salah atau segala adat yang berlaku dalam
masyarakat dan didapati bertentangan dengan syariat Islam, sebagai contoh
seperti kebiasaan mereka memakan riba, menghidangkan minuman-minuman yang
keras, mengadakan tarian-tarian di
hari-hari perayaan, meninggalkan
sembahyang di hari perayaan umum dan pergaulan bebas tanpa menutup aurat di
antara perempuan mengharamkan pendedahan aurat kepada yang bukan mahram. (Ab. Latif Muda. Rosmawati Ali @ Mat
Zin, 2012 : 332,332)
7.
SYARAT-SYARAT PENERIMAAN URUF DAN ADAT
Sarjana usul
telah menggariskan beberapa syarat dalam mengambil kira uruf dan adat
sebagai asas hukum. Ini bagi memastikan nilai yang diterima pakai tidak
bertentangan dengan objektif syariah untuk mencapai segala kebaikan dan
mengurangkan kemudaratan. Syarat-syarat tersebut ialah :
i.
Urf
itu tidak berlawanan dengan nas syara’. Jika ia berlawanan dengan nas, maka urf
tersebut tidak boleh diambil dan diamalkan seperti transaksi yang mempunyai
unsur riba, pendedahan aurat dan lain-lain lagi. (Ab. Latif Muda. Rosmawati Ali
@ Mat Zin, 2012, 333)
ii. Al-Urf
tersebut mestilah digunakan secara meluas atau menyeluruh kalaupun ada yang
tidak mengamalkan hanya dalam jumlah yang minimum. Hal tersebut sesuai dengan
kata-kata fuqaha, apa yang diiktibar itu ialah yang biasa serta yang rata-rata
atau meluas dipakai, bukan yang nadir atau jarang digunakan. (Ab. Latif
Muda. Rosmawati Ali @ Mat Zin, 2012, 333)
iii. Urf
atau adat yang akan dirujuk dalam
sesuatu tindakan itu sudah wujud ketika hendak mengeluarkan hukum
mengenainya. Jika sesuatu hukum dikeluarkan melalui urf yang tidak
diamalkan lagi maka hukum tersebut tidak dianggap muhakkamah. (Wahbah
Zuhaily, 2013, 251)
iv. Tidak
wujud sesuatu perkataan atau perbuatan yang secara terang menyalahi urf. Oleh
itu, tidak harus berpegang kepadanya sekiranya terdapat perkataan dan perbuatan
yang mengetepikan penggunaan urf dan adat. (Wahbah Zuhaily, 2013, 251)
v. Hendaklah
Urf itu merupakan sesuatu yang pasti, iaitu perkara yang wajib dipakai
menurut pandangan masyarakat atau sekurang-kurangnya ia adalah adat untuk
sebahagian negara walaupun tidak seluruh negara di dunia ini. Syarat ini hanya
terdapat dalam fiqh Maliki dan Hanafi. (Ustaz Abd. Latif Muda, Ustazah
Rosmawati Ali@Mat Zin, 2013, 333)
8.PERANAN
‘URF DALAM PENETAPAN HUKUM
Urf mempunyai
kedudukan yang tinggi dalam sejarah perkembangan fiqh. Ia telah memainkan
peranan yang penting dalam proses pembentukan hukum fiqh. Para ulama fiqh telah
menjadikannya salah satu sumber dalam menentukan keputusan ijtihad mereka.
Antara peranan yang dimainkan oleh ‘urf dalam bidang fiqh ialah :
1. Perantara Kepada Dalil-dalil Fiqh
Sebahagian
ulama seperti al-Qarafi dan Ibn Abidin telah mengiktiraf ‘urf sebagai
salah satu sumber dalam hukum fiqh. Menurut Abu Yusuf dan Muhammad ibn
al-Hasan, ‘urf dijadikan dalil keharusan di dalam akad al-mudharabah,
akad al-istisna’, wakaf harta alih. Contohnya seperti akad tempahan,’urf
bertindak sebagai perantara kepada ijmak sukuti iaitu persepakatan sebahagian
para mujtahid terhadap sesuatu perkara pada sesuatu zaman dan sebahagian
mujtahid hanya mendiamkan diri setelah mengetahuinya. Para mujtahid tidak
pernah membantah dalam amalan ini.
2. Rujukan Kepada Hakim untuk menjatuhkan hukuman
Dalam
bidang kehakiman Islam, ‘urf menjadi rujukan hakim dan pengamal
undang-undang dalam melaksanakan hukuman. Sebahagian ulama telah melarang para
hakim terikat dengan mana-mana mazhab dan membelakangkan ‘urf dalam
membuat keputusan mereka. Terdapat dua aspek peranan ‘urf dalam bidang
ini iaitu :
i.
Dari aspek keterangan.
Setelah meneliti bukti yang dikemukakan oleh pihak pendakwa dan tertuduh, hakim
akan merujuk kepada ‘urf untuk membuat keputusan. Contohnya dalam kes
kecurian,untuk menentukan hirz sesuatu barang curi itu hendaklah merujuk kepada
‘urf kerana hirz sesuatu barang itu berbeza dengan barang yang lain
mengikut perbezaan ‘urf.
ii.
Dari aspek hukuman. Hukuman takzir tidak
ditentukan secara terperinci dalam al-Quran dan Hadith tetapi diserahkan kepada
hakim untuk menentukan bentuk hukuman yang sesuai dengan tahap kesalahannya
menurut ‘urf.
3. Tafsiran Kepada Kehendak Seseorang.
‘Urf
dapat membantu menjelaskan maksud dan kehendak seseorang yang biasanya kehendak
tersebut tidak dijelaskan oleh seseorang kerana ia sudah diketahui berdasarkan
‘urf. Contohnya dalam masalah jualbeli yang diwakilkan, penerima wakil
hendaklah melakukan penjualan atau pembelian mengikut kadar harga pasaran
walaupun pewakil tidak menyebutnya di dalam akad. Di sini menunjukkan
pentingnya petunjuk daripada ulama.
4. Pembantu Dalam Proses Tarjih
Tarjih
yang dimaksudkan ialah apa yang dihuraikan oleh Yusuf al-Qardawi sebagai
ijtihad intiqa’i iaitu memilih salah satu pendapat para ulama’ terdahulu
berdasarkan kelebihan tertentu. Tarjih dalam bentuk ini hanya dibenarkan antara
pendapat-pendapat yang berdasarkan dalil-dalil yang boleh diterima dan hanya
berbeza dari segi kekuatannya sahaja. Salah satu dari pendapat tersebut dipilih
berdasarkan ‘urf semasa yang mengambil kira keperluan manusia. Contohnya
ialah keharusan wanita bermusafir tanpa ditemani suami atau muhrimnya jika
tidak ditakuti apa-apa gangguan semasa perjalanan.
5.
Sebagai Penghurai Kepada
Hukum-hukum Fiqh Yang Terkandung Dalam Nas.
Terdapat
banyak hukum fiqh yang terkandung dalam nas dan hadith yang berdasarkan kepada
‘urf. Contoh seperti kewajipan suami memberi nafkah kepada isteri dan
anak. Dalam soal kadar, bentuk dan lain-lain perkara yang berkaitan diserahkan
kepada ‘urf yang menghuraikannya. Di sini jaga jelas bahawa ‘urf
sudah di kenali oleh manusia dan mesti tidak berlawanan dengan kehendak syarak.
9.
URF MERUPAKAN RUJUKAN PENERAPAN HUKUM-HUKUM
Urf juga dianggap sebagai rujukan
penerapan hukum-hakam terhadap beragam kejadian yang besifat Juz-i. diantaranya
adalah keadilan termasuk syarat diterimanya kesaksian. Dalilnya adalah firman
Allah S.W.T. :
وَأَشْهِدُواْذَوَيْ
عَدْلٍ مِّنكُم
Maksudnya :
“dan persaksikanlah
dengan dua orang saksi yang adil di antara kamu,” (Surah at-Thalaq 65:2)
Keadilan menurut pandangan ulama fikah adalah kemampuan yang
mendorong pemiliknya untuk selalu bertakwa dan menjaga maruahnya. Jadi apa saja
yang dapat menjatuhkan maruah seseorang, dianggap sebagai unsur yang merosak
keadilan, dan apa yang boleh merosaknya, tentunya memiliki perbezaan sesuai
dengan perbezaan masa dan tempat. Di antaranya adalah apa yang dikatakan
Syatibi : “ contohnya seperti membuka kepala (tidak memakai songkok) . Jelas
hal ini berbeza dan sesuai dengan keadaan tempat. Ini kerana bagi yang memiliki
maruah, membiarkan kepala tanpa menutup adalah sesuatu yang buruk di negeri
timur, sedangkan di negeri barat sama sekali tidak buruk. Dengan begitu, maka
hal tersebut dapat merosak keadilan dalam pandangan orang-orang timur,
sedangkan bagi orang barat tidak menjadi masalah.( Wahbah Zuhaily, 2013, 251)
وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ
بِالْمَعْرُوفِ لاَ تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَهَا
Maksudnya:
“dan kewajipan ayah
memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara makruf (yang sepatutnya).”
(Surah al-Baqarah 2:233)
Dari ayat di atas, Allah telah mewajibkan kepada seorang bapa
untuk memberi makanan dan pakaian kepada ibu mengikut urf iaitu mengikut
adat kebiasaan sesuatu tempat. Kadar bagi untuk memberikan makan dan pakaian
adalah tidak ditetapkan dengan sesuatu bilangan atau ukuran malahan mengikut
adat kebiasaan dalam kehidupan seharian. Jelaslah, urf dijadikan rujukan
dalam menentukan jumlah nafkah kerana nas tidak menjelaskan jumlahnya. (Wahbah Zuhaily, 2013, 252)
10.
PERUBAHAN HUKUM TERJADI DENGAN PERUBAHAN MASA
Seluruh
hukum yang dibina atas dasar urf, tentu akan mengalami perubahan jika kebiasaan
atau urf tersebut berubah. Dan inilah maksud dari perkataan ulama fikah
: “ tidak dimungkiri adanya perubahan
hukum dengan terjadinya perubahan masa.” Dalam hal ini, Imam Syihabuddin Al
Qarafi berkata : “sesungguhnya hukum yang muncul disebabkan oleh pelbagai adat
atau tradisi, tetap akan berlaku sepertimana adat tersebut telah berlaku,
sebaliknya hukum-hakam tersebut juga boleh tidak berlaku jika adat atau tradisi
tersebut tidak berlaku. Contohnya, seperti wang dalam akad-akad muamalat dan
yang lain-lainnya. Jika wang tersebut digunakan dengan mata wang yang lain,
maka nilai yang digunakan adalah dalam nilai mata wang tersebut. Cara atau
kaedah ini memang telah disepakati oleh para ulama dan seragam dengan fatwa
yang dikeluarkan sepanjang masa untuk diselaraskan dengannya. Jika adat atau
tradisi berkembang atau berubah, maka keadaannya tetap dipertimbangkan dalam
penetapan hukum-hakam. (Wahbah Zuhaily, 2013, 252)
Dengan cara ini, tentu sahaja berbagai-bagai hukum mempunyai
perbezaannya. Diantaranya adalah pandangan imam Abu Hanifah yang mencukupkan
sifat adil yang zahir dan tidak mensyaratkan adanya perakuan dari para saksi
kerana pada saat itu kesalahan dan kebenaran nampak menjadi sesuatu yang umum
pada sebahagian besar manusia. Namun ketika di mana Abu Yusuf dan Muhammad,
kebohongan bermaharajalela sehingga sikap yang hanya berpegang kepada keadilan
yang zahir menjadi keburukan dan kesalahan yang tidak dapat dielakkan. Oleh
begitu, Abu Yusuf dan Muhammad pun mengharuskan adanya perakuan dari para saksi
tentang keadilan seseorang. Dengan dasar perbezaan pandangan masalah ini antara
Abu Hanifah dan kedua sahabatnya, para ulama memutuskan bahawa khiyar
rukyat tidak akan berlaku dengan melihat zahir rumah dan sebahagian ruangnya
sahaja. Dan ini juga yang difatwakan oleh para ulama Hanafiyah kerana ruangan
memang didirikan dengan satu model, akan tetapi ketika adat dan kebiasaan
manusia berubah dalam hal membangun rumah, maka ulama ketika itu menfatwakan
tentang tidak berlakunya khiyar rukyat kecuali dengan melihat seluruh
ruangan rumah itu. contoh yang lain seperti mengambil upah mengajarkan al-Quran
kepada orang lain. Jika sebelum ini upah akan ditanggung dan diatur oleh baitulmal,
namun kerana adat dan budaya telah berubah maka keadaan tersebut tidak boleh
dilakukan lagi, dan ulama memfatwakan dibenarkan mengambil upah mengajar
al-Quran dari pihak yang diajar. Tujuannya adalah agar al-Quran dan
ilmu-ilmunya tidak sirna (lenyap). (Wahbah Zuhaily, 2013, 253)
Perubahan yang terjadi dalam pelbagai hukum, jelas tidak
berubah kecuali hukum-hakam yang dibangun atas dasar kebiasaan atau tradisi,
juga tidak mencakup seluruh hukum Qath’iy yang dibawa syariat,
sepertimana perubahan ini tidak dianggap sebagai penghapusan syariat, kerana
memang hukum tetap berlaku, dan masalahnya belum tersedia seragam syarat
penerapannya sehingga hukum yang lain diterapkan. Maknanya adalah keadaan yang
baru yang boleh muncul sehingga mengharuskan penerapan hukum yang lain yang
akan diterapkan, atau hukum yang asal tetap digunakan, namun ketika adat atau
kebiasaan berubah maka mengharuskan penggunaan sejumlah syarat tertentu untuk
menerapkannya. Syarat dalam hal kesaksian adalah keadilan, dan keadilan yang zahir
sudah memadai, namun jika kebohongan bermaharajalela dalam kehidupan satu
masyarakat, maka hal ini mengharuskan adanya perakuan dari para saksi akan
keadilan tersebut. Dalam hal ini, Imam Syatibi berkata : “makna perbezaan adat
atau tradisi adalah bahawa jika adat memiliki perbezaan, maka setiap adat
kembali kepada sumber syar’I yang menjadi sandaran penetapan hukum. (Wahbah
Zuhaily, 2013, 252)
KESIMPULAN
Kesimpulannya, ‘urf dan adat tetap diambil kira dalam
memberi fatwa dan penghakiman bagi memelihara kepentingan atau maslahah,
kerana sebahagian dari bentuk maslahah-maslahah manusia hendaklah memperakukan
sesetangah yang telah menjadi kebiasaan dan adat mereka bertahun-tahun lamanya
dan silih berganti generasi demi generasi. Kebiasaan dan amalan sedemikian
merupakan suatu kelakuan sosial yang sukar untuk ditingglkan. Oleh itu, pengiktirafan
itu tidak mutlak, bahkan terikat dengan syarat ia tidak bertentangan dengan nas
syarak dan roh syariat islam.
Dengan kata lainnya, ‘urf
merupakan salah satu sumber hukum yang amat penting, kekuatannya dibuktikan
dengan dalil-dalil al-Quran, al-Sunnah dan ijmak, ‘urf tidak boleh
diguna pakai secara mutlak, bahkan terdapat syarat-syarat tertentu yang mesti
ada untuk menjadikannya sebagai sumber hukum. Dan sememangnya tidak dapat
dipertikaikan lagi bahawa ‘urf juga telah bertindak sebagai salah satu di
antara hukum-hukum syariat yang diperundangkan untuk kepentingan seluruh
manusia seluruhnya dan menolak sebarang keburukkan yang menimpa mereka.
RUJUKAN
Al-Quran
Al Karim
Ab.Latif
Muda, Rosmawati
Ali@Mat Zin 1997. Pengantar Usul Fiqh. Pustaka Salam Sdn.Bhd. Kuala Lumpur.
Ab.
Latif Muda. Rosmawati Ali @ Mat Zin 2012. Usul Fiqh & Kaedah Fiqh. Pustaka Salam Sdn.Bhd. Kuala Lumpur.
Abd.
Jalil Borham 2002. Pengantar Perundangan Islam. Penerbit UTM. Kuala Lumpur.
Hassan
bin Ahmad.Muhammad Saleh bin Ahmad 1998. Usul Fiqh & Qawaid Fiqhiyyah. Pustaka Haji Abdul Majid. Selangor.
Instrumen 'Urf Dan Adat Melayu Sebagai
Asas Penetapan Hukum Semasa Di Malaysia, http://www.myjurnal.my/public/article-download.php?id=72373,
26 JANUARI 2015
Uruf Majmuk: Konsep Dan Amalannya
Dalam MasyarakatMajmuk Di
Malaysia, http://scholar.google.com/scholar?biw=320&bih=269&dpr=1, 24 JANUARI 2015 .
Wahbah
Zuhaily 2013. Kaedah Usul Fiqh. Pustaka Al Ehsan. Selangor.
Bagaimana hukum jika bertentangan urf dan bahasa? تعارض العرف مع اللغة
ReplyDeleteLucky Club Casino Site Review
ReplyDeleteLucky Club casino review - bonuses, slots, live dealer games, software providers and everything else you need. Rating: 3.8 · Review by luckyclub luckyclub.live