Bil
|
Isi kandungan
|
Halaman
|
1
|
Pengenalan
|
1
|
2
|
Pengertian
saddu al-zarai
2.1
pengertian dari sudut bahasa
2.2
pengertian saddu
2.3
pengertian al-zarai
2.4
pengertian dari sudut istilah
2.5
pengertian konsep dalil
|
2
2
2
2
2
2
|
3.
|
Kehujahan
3.1
ulama yang menerima
3.2
ulama yang menolak
|
3
3
4
|
4
|
Jenis-jenis
/ pembahagian
4.1
pasti membawa kemudaratan.
4.2
dugaan kuat membawa kemudaratan
4.3
jarang membawa kemudaratan
4.4
banyak membawa kemudaratan tetapi tidak sampai tahap ghalib
|
4
4
5
5
6
|
5.
|
Contoh
saddu al-zarai
|
6
|
6.
|
Isu
/ permasalahan
6.1
memboikot segala produk keluaran negara yang memerangi Islam
6.2
isu penggunaan nama Allah
|
7
7
7
|
7.
|
Kepentingan
saddu al-zarai
|
8
|
8.
|
Syarat-syarat
saddu al-zarai
|
9
|
9.
|
Sumber
pengambilan hukum saddu al-zarai
9.1
sumber al-Quran
9.2 logik akal
9.3
fatwa ulama
|
9
9
11
11
|
10.
|
Kesimpulan
|
13
|
|
Rujukan
|
14
|
1. PENGENALAN
Ilmu usul fiqh ialah ilmu yang membahaskan tentang
kaedah-kaedah yang digunakan oleh para mujtahid untuk mengeluarkan hukum syarak
yang berkaitan dengan perbuatan muakallaf daripada dalil-dalil yang tafsili.
Dalam mengeluarkan hukum syarak, para mujtahid telah berpegang kepada dua
sumber hukum, iaitu sumber hukum yang disepakati dan sumber hukum yang tidak
disepakati oleh para ulama.
Sumber hukum atau dalil perundangan
ialah sumber pengambilan dalam menetapkan sesuatu hukum syarak, sama ada ia
berasaskan sumber yang disepakati oleh ulama mujtahid ataupun sumber yang tidak
disepakati oleh mereka. Sumber hukum dalam perundangan Islam secara umumnya
dapat dibahagikan kepada dua bahagian.
Dalil qatiyy ialah
dalil-dalil yang disepakati oleh para ulama iaitu al-Quran, al-Sunnah, Ijmak
dan Qiyas. Manakala dalil zanniyy iaitu dalil-dalil yang tidak
disepakati di kalangan ulama. Antaranya ialah al-Istihsan, al-Masalih
Mursalah, al-Istihsab,, uruf. Saddu al-zarai, qaul
sahabi(fatwa sahabat).
Penulisan ini membincangkan salah
satu daripada sumber hukum yang tidak disepakati di kalangan ulama iaitu saddu
al-zarai. Perkara yang akan dibincangkan meliputi pengertian saddu al-zarai
dari segi bahasa, istilah dan pengertian para ulama, bahagian-bahagiannya serta
kehujahan saddu al-zarai dan sebagainya.
2. PENGERTIAN SADDU AL-ZARAI
2.1 Dari
sudut bahasa saddu al-zarai terdiri daripada dua perkataan, iaitu saddu
dan al-zarai.dari sudut bahasa kalimah saddu merupakan masdar..(Ab.Latif
Muda dan Rosmawati Ali 2012:129)
2.2 Perkataan saddu beerti menutup sesuatu
yang cacat atau rosak.
2.3 Sedangkan al-zarai merupakan kata benda
atau isim tunggal yang bererti
jalan atau wasilah dan sebab terjadinya sesuatu. Bentuk jamak dari perkataan al-zarai
adalah al-dhara’i.
2.4 Dari
sudut istilah ialah mencegah sesuatu perkara yang boleh membawa kearah
kerosakan dan bahaya. Sebagai contoh
melihat aurat ajnabi diharamkan. Ia perlu dicegah kerana perbuatan tersebut
membuka laluan kearah zina.
Menghalang perkara harus yang boleh membawa kepada
perkara haram. Iaitu sesuatu perkara yang tidak dilarang di dalamnya, tetapi ia
dikhuatiri akan menjurus kepada sesuatu yang tertegah jika dilakukan (Ab.Latif Muda dan Rosmawati Ali
2012:129)
2.5 Maka maksud saddu al-zarai’dalam konsep
dalil perundangan mencegah atau menyekat jalan yang membawa kepada kerosakan.
Perbuatan-perbuatan yang membawa kepada berlakunya kerosakan sama ada ianya
haram dari segi zatnya ataupun harus. Adapun perbuatan yang haram dari segi
zatnya tidak menjadi perselisihan dalam kalangan ulama dari sudut ianya dicegah
daripada melakukannya.
3. KEHUJAHAN
Para ulama yang mengharuskan perkara-perkara yang jarang
membawa kepada keburukan kerana ia member manfaat kepada manusia lebih baik
dari kemudaratan. Oleh itu, seseorang harus menanam anggur selagi mana dia
tidak menjualnya kepada pembuat arak. Para ulama juga bersepakat menerima saddu
al-zarai dalam mengharamkan perkara-perkara yang pasti atau lebih baik
mendatangkan keburukan berbanding kebaikan. Namun, para ulama berbeza pendapat
dalam penggunaan saddu al-zarai bagi perkara-perkara yang berkemungkinan
boleh membawa kepada keburukan seperti jual beli secara bertangguh.
Para ulama mazhab maliki dan hanbali menerima saddu
al-zarai dan mereka menghukum batal jual beli secara bertangguh. Para ulama
mazhab Hanafi dan Syafie pula menolak saddu al-zarai dan mereka
menghukumkan sah jual beli tersebut.
3.1 Ulama yang menerima
Golongan
yang menerima iaitu mazhab maliki, imam Ahmad dan Hanbali. Hujah mereka ialah
sekiranya sesuatu perbuatan itu kemungkinan membawa kepada sedikit kerosakan
maka ianya tidak ditegah untuk melakukanya. Perkara yang dibincangkan ialah
sekiranya kemungkinan besar ia mendatangkan kemudaratan dan kerosakan sahaja
yang ditegah. Ini kerana sangkaann yang kuat itu disamakan kedudukannya dengan
keyakinan yang pasti. Contohnya, perkhabaran yang dibawa oleh seseorang saksi
diterima sekalipun disana kemungkinan berlalunya penipuan dan pendustaan. Hukum
ini disyariatkan adalah untuk merealisasikan kepentingan. Jadi konsep ini
melihat kepada mudarat dan kesan baiknya. Jadi mana yang lebih utama, itu yang
didahulukan.(Saharia Hj Ismail 2014 : 81)
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ
فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًابِغَيْرِ عِلْمٍ
Terjemahan
: Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain
Allah, kerana mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa
pengetahuan.(Ab.Latif Muda dan RosmawatiAli 2012:141)
(Surah
al-An’am 6: 108)
3.2 Ulama yang menolak
Golongan
yang menolak iaitu ulama Syafie dan Zahiri. Alasan mereka ialah suatu perbuatan
itu selagi mana ia diharuskan, maka ia tidak ditegah kerana terdapat
kemungkinan-kemungkinan yang ianya membawa kerosakan. Kemungkinan-kemungkinan
ini kadang-kadang terhasil dan kadang-kadang tidak. Jadi ianya hanya sangkaan
sahaja.(Saharia Hj Ismail 2014 : 81)
4. JENIS-JENIS /
PEMBAHAGIAN
Jenis-jenis saddu al-zarai terbahagi kepada:
4.1 Pasti
membawa kemudaratan
i.
Minum arak. Ia
diharamkan kerana menyebabkan hilang kewarasan akal.
ii.
Zina. Ia diharamkan
kerana menyebabkan bercampur nasab keturunan serta merosakkan institusi
kekeluargaan.
iii.
Membuat lubang pada
tempat laluan orang ramai. Ia diharamkan serta perlu dicegah kerana pasti
membahayakan.
iv.
Mencela sembahan orang
kafir. Ia ditegah kerana boleh menyebabkan mereka mencela Allah.
v.
Sesuatu yang besar
kemungkinan membawa kepada keburukan seperti menjual anggur kepada pembuat arak.
4.2 Dugaan
kuat membawa kemudaratan
i.
Sewa rumah kepada
pelacur. Ia ditegah kerana besar kemungkinan akan menggunakannya sebagai pusat
maksiat.
ii.
Menjual buah anggur
kepada pembuat arak.
iii.
Perkahwinan tahlil.
Iaitu seseorang yang menggunakan akad perkahwinan dengan tujuan menghalalkan
suami kembali kepada isteri yang telah diceraikan talak tiga.
iv.
Sesuatu yang besar
kemungkinan membawa kepada keburukan seperti menjual anggur kepada pembuat
arak.
4.3 Jarang membawa kemudaratan
i.
Gali perigi kawasan
jarang dilalui orang atau di dalam kebun milik sendiri. Hal tersebut diharuskan
kerana, ia bukan laluan awam.
ii.
Melihat kepada wanita
calon isteri. Ia diharuskan untuk lebih mengenali bakal isteri.
iii.
Sesuatu yang jarang
membawa kepada keburukan seperti menggali lubang di tempat-tempat yang jarang
dilalui oleh manusia.
iv.
Sesuatu yang pasti
membawa kepada keburukan seperti membuang bahan toksik ke sungai.
4.4 Banyak
membawa kemudaratan tetapi tidak sampai tahap ghalib.
i.
Jual barang cara ansuran
atau Bai’al-‘Inah. Iaitu seseorang menjual komputer secara ansuran
setahun dengan harga RM 2000.00. Kemudian dia membeli balik computer yang
dijualnya itu secara tunai sebelum setahun dengan harga RM 1800.00.
ii.
Mahar mithali atau
menangguhkan bayaran mas kahwin. Menurut ulama mazhab Maliki, penangguhan
bayaran mas kahwin makruh hukumnya, sekalipun ada tempoh penangguhan yang jelas
dan pasti, seperti setahun atau 6 bulan. Mereka menghukumkan makruh, sama ada
ia dikhuatiri akan berlaku perkahwinan tanpa mas kahwin yang wajib untuk isteri.
iii.
Sesuatu yang berkemungkinan membawa
kepada keburukan seperti menjual barang
iv.
Secara bertangguh kerana
boleh mendorong kepada riba.
5.
CONTOH-CONTOH SADDU AL-ZARAI
Untuk memperjelaskan berkaitan saddu al-zarai ,dapat
dilihat dari contoh-contoh berikut :
i.
Menebang dahan pokok yang meliuk di atas
jalan umum ,dapat mengakibatkan timbulnya gangguan lalu lintas
.
ii.
Wanita yang ditinggal mati suaminya,
lalu berdandan sedang dia dalam keadaan iddah, maka akan mendorong pada
perbuatan yang terlarang .
iii.
Melihat aurat perempuan dilarang, untuk
menyumbat jalan terjadinya perzinaan .
6. ISU / PERMASALAHAN
6.1
Memboikot segala produk keluaran negara
yang memerangi Islam.
Antara perbuatan lain yang membawa
kepada berlakunya saddu al-zarai ialah dengan memboikot segala produk
keluaran negara-negara yang memerangi Islam. Perbuatan membeli barang yang
diperlukan untuk kegunaan seharian adalah diharuskan. Namun perbuatan yng pada
asalnya diharuskan ini telah ditegah apabila seringkali ia akan membawa kepada
mafsadah melalui kesan buruk yang akan timbul sekiranya perbuatan ini tidak
dilakukan dengan cara yang berhikmah.
6..2 Isu
penggunaan nama Allah
Perkataan Allah yang digunakan oleh umat Islam
adalah merujuk kepada Allah Yang Maha Esa, dan lafaz Allah yang digunakan oleh
orang Kristian pula merujuk kepada ‘Tuhan Bapa’. Pada asalnya ia tidak salah
atau harus untuk digunakan oleh orang orang bukan Islam dan “Allah” itu
bermaksud Tuhan. Namun apabila dikaji dengan lebih mendalam, perkataan Allah
sebenarnya tidak pernah terdapat di dalam bahasa asal Perjanjian Lama yang
dikenali sebagai kitab Taurat. Taurat ditulis dalam bahasa Hebrew manakala
Bible ditulis dalam bahasa Greek. Perkataan Hebrew yang membawa maksud Tuhan ialah
El, Eloh, Elohim dan bukannya Allah.
7.KEPENTINGAN SADDU AL-ZARAI KEPADA UMAT ISLAM
Saddu al-zarai adalah salah
satu sumber hukum yang daripada hukum zanni yang mana hukum zanni adalah
merupakan salah satu hukum yang tidak disepakati oleh para ulama’, di antara
hukum lain yang tidak disepakati oleh oleh para ulama’ ialah istihsan, masaleh
al-mursalah, istishab, uruf dan adat fatwa sahabat,
dan juga syariat nabi-nabi terdahulu.
Manakala disini membincangkan
berkaitan saddu al-zarai yang di mana saddu al-zarai adalah
merupakan salah satu hukum yang tidak disepakati oleh para ulama’. Kepentingan
hukum ini, iaitu saddu al-zarai bagi umat Islam adalah sangat penting
kerana hukum ini dapat menjauhkan setiap individu muslim terjerumus kepada
jalan kerosakan. Contoh bagi kepentingan saddu al-zarai ini ialah
menjual senjata ketika berlakunya persengketaan dan fitnah dalam kalangan umat
Islam.
Sepakat para ulama’ mengatakan
hukum perbuatan ini hendaklah ditegah kerana konsep saddu al-zarai yang
mengharuskan berhati-hati semampu mungkin demi menghindarkan kerosakan. Selain
itu, perbuatan ini adalah perbuatan yang jarang membawa kerosakan iaitu
perbuatan yang berkemungkinan mendatangkan kerosakan kecil atau kebiasaanya
tidak membawa ke arah maksiat tetapi membawa kepada kepentingan atau maslahah.
Contohnya, melihat calon isteri menanam anggur. Oleh itu perbuatan jenis ini
tidak mendatangkan kesan kerosakan. Jelasnya hukum bagi perbuatan ini
diharuskan kerana masih berada dalam batasan yang diizinkan syara’.
8.
SYARAT-SYARAT SADDU AL-ZARAI
Ulama menggariskan panduan yang menjadi syarat serta
cirri-ciri untuk mengenali juga menentukan sesuatu itu sebagai saddu
al-zarai.
a. Perbuatan
yang dibenarkan asalnya, tetapi boleh membawa kepada kerosakan, seperti mencela
tuhan sembahan orang kafir. Ia perlu dicegah atau ditutup agar tidak membuka
ruang bagi orang kafir mencela
Allah.
b. Kerosakan
daripada perbuatan tersebut lebih jelas berbanding kemaslahatan, contohnya
menjual senjata dalam tempoh genjatan senjatan atau darurat.
c. Kebarangkalian
kerosakan daripada perbuatan sama tahap dengan kebaikan. Dimana membendung
kerosakan diutamakan. Contohnya menyembur racun serangga pada waktu buah-buah
telah sampai masanya untuk dipetik dan hendak dijual, kerana dibimbangi keracunan
tersebut terdedah kepada kesihatan pembeli.
9. SUMBER
PENGAMBILAN HUKUM SADDU AL-ZARAI
Ulama yang berpegang dengan saddu al-zarai
sebagai salah satu sumber hukum dengan berdasarkan kepada dalil nas, kaedah
fiqh juga logik akal. Antaranya sebagaimana berikut:
9.1 Sumber al-Quran
Firman Allah SWT
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ
فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًابِغَيْرِ عِلْم
Terjemahan
: Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain
Allah, kerana mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa
pengetahuan.(Ab.Latif Muda dan RosmawatiAli 2012:141)
(Surah
al-An’am 6: 108)
Berdasarkan ayat di atas, mencaci tuhan atau
sembahan agama lain adalah al-dhariah yang akan menimbulkan sesuatu mafsadah
yang dilarang, iaitu mencaci Allah.
Hal itu juga sesuai dengan psikologi dan rasional,
orang yang tuhannya dicaci besar kemungkinan akan membalas mencaci Tuhan yang
diyakini oleh orang sebelumnya mencaci tuhan mereka.
Firman Allah SWT lagi :
Terjemahan
: Wahai orang-orang beriman! Janganlah kamu katakana (kepada Muhammad):
‘Ra’ina’, tetapi katakanlah: ‘Unzurna’, dan ‘Dengarlah’.(Ab.Latif Muda dan
Rosmawati Ali 2012 : 141)
(Surah al-Baqarah 2 : 104)
Pernyataan Allah dalam ayat di atas dapat difahami
ada larangan terhadap sesuatu perbuatan kerana adanya kebimbangan berlaku hal
negatif. Perkataan ra’ina beerti : Sudilah kiranya kamu memperhatikan
kami. Semasa para sahabat menggunakan perkataan ini terhadap Rasulullah SAW,
orang Yahudi turut menggunakan perkataan tersebut namun dengan niat dan maksud
mengejek serta menghina baginda SAW.(Ab.Latif Muda dan Rosmawati Ali 2012 :
141).
Dimana glongan Yahudi menggunakan perkataan ra’ina
yang merupakan isim fa’il daripada masdar perkataan ru’unah yang
bererti
: Bodoh atau
Tolol. Oleh sebab itu, Allah memerintahkan para Sahabat Nabi SAW menggantikan
perkataan ra’ina yang sering mereka guna dengan perkataan unzurna yang
juga beerti sama dengan ra’ina. Justeru, ayat ini dijadikan dasar Saddu
al-dhariah(Ab.Latif Muda dan Rosmawati Ali 2012 : 141).
8.2 Logik akal
Secara logiknya seseorang membolehkan sesuatu
perbuatan, maka semestinya dia juga membolehkan segala hal yang akan membawa
kepada hal tersebut. Sebaliknya, jika seseorang melarang sesuatu perbuatan,
maka mestinya dia juga melarang segala hal yang boleh membawa kepada perbuatan
tersebut.
8.3 Fatwa Ulama
Ulama mengelurakan hujah dan berpegang dengan sumber
ini atas alasan, tidak semua perbuatan manusia berfaedah dan baik, begitu juga
tidak semua perbuatan manusia tidak baik.
Namun begitu dalil Saddu al-dhariah ini
digunakan atas dasar menyekat keburukan serta berhati-hati. Ini kerana ada
perbuatan manusia itu yang awalnya baik dan untuk kebaikan, namun kesudahannya
membawa keburukan dan kerosakan, sama ada secara sengaja atau tidak.Atas dasar
ini terdapat beberapa perbuatan manusia yang diharamkan, buktinya ialah:
i.
Orang Islam
mengeluarkan senjata dan menjualkannya kepada usuh atau pemberontak yang ingin
menjatuhkan kerajaan Islam. Ini kerana perbuatan tersebut menyebabkan musuh
menyerang negara Islam, walaupun pada dasarnya penjualan itu demi mendapatkan
wang atau sumber ekonomi. Justeru, perbuatan sebegitu mestilah dicegah dan
ditutup pintu bahayanya.
ii.
Orang yang memberitahu
atau menunjukkan tempat persembunyian orang baik yang melarikan diri daripada
orang zalim. Perbuatan itu menyebabkan akan membuka jalan kearah kezaliman atau
membunuh jiwa tidak berdosa. Oleh itu, perbuatan dan kerosakan sebegitu
mestilah dicegah dan ditutup.
iii.
Syarak menegah
seseorang itu mengahwini perempuan yang belum tamat iddahnya. Hal tersebut
dilarang demi menjaga kesucian zuriat dan supaya tidak bercampur benih atau
zuriat bekas suami lama dengan suami baharu.
iv.
Tegahan menyorok dan
monopoli barangan supaya harga melambung waktu terdesak. Semua itu supaya tidak
menyebabkan ketiadaan barangan yang diperlukan di pasaran dan menyebabkan
menindas pengguna.(Ab.Latif Muda dan Rosmawati Ali 2012 : 142-143).
Ringkasan
saddu
al-zarai
Apa yang dimaksudkan dengan
menyekat bahaya(saddu al-zarai) mengikut al-Syatibi dalam bukunya
al-Muwafaqat ialah menyekat daripada membuat sesuatu yang harus untuk
menyekat daripada membuat sesuatu yang tidak harus. Jadi, perbuatan menyekati
disini bertujuan mengelakkan daripada
melakukan sesuatu yang tidak baik sekalipun sesuatu yang disekat itu baik. Oleh
sebab perbuatan yang baik itu dapat membawa kepada berlakunya perbuatan yang
tidak baik pada akhirnya, maka ia perlulah disekat kerana perbuatan itu juga
dikira sebagai merosakkan.
KESIMPULAN
Saddu al-zarai
merupakan satu salah satu kaedah yang dibincangkan sebagai sumber dalam
penetapan bagi sesuatau hukum yang tidak dinyatakan secara jelas di dalam
al-Quran atau hadis. Dalam menetapkan saddu al-zarai sebagai sumber
hukum, ulama telah berselisih pendapat
sama ada kaedah ini diterima sebagai sumber hukum atau tidak.
Antara ulama yang menerima saddu al-zarai
sebagai sumber hukum adalah ulama dari
mazhab Maliki dan Hanbali, manakala ulama yang tidak menerima saddu al-zarai
dari mazhab Syafie dan Zahiri. Setiap pandangan yang dikemukakan oleh para
ulama dalam menetapkan saddu al-zarai sebagai sumber hukum atau tidak
adalah bedasarkan alasan serta kehujahan
yang tesendiri.
RUJUKAN
Abd Latiif Muda dan Rosmawati Ali @ Mat Zin. 1997.
Pengantar Usul Fiqh.
Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn Bhd.
Abdul Latif Muda dan Rosmawati Ali @ Mat Zin. 2012. Usul
Fiqh dan Kaedah Fiqh.
Abdul Halim E-Muhammady 1993 Perkembangan
Undang-Undang Islam. Kuala Lumpur. Angkatan Belia Islam
Malaysia.
Mohammad bin Arifin, Mohammad Zain bin Yahya, Afendi
bin Said 2002 Pendidikan Syariah Islamiah. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Saharia Hj Ismail 2014 Perbahasan Usul Fiqh.
Akademi Pengajian Islam.
Wahbah Zuhaily 2013 Kaedah Usul Fiqh. Selangor. Pustaka Al Ehsan Selangor
salam tuan ... saya mohon untuk mengambil sedikit tentang penerangan tuan berkaitan tajuk saddu zarai
ReplyDeleteAssalam, boleh tak saya mohon copy ilmu ni untuk assingment saya
ReplyDeleteAssalam, boleh tak saya mohon copy ilmu ni untuk assingment saya
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian ilmu yg sgt bermanafaat .
ReplyDeleteCaesars Palace Casino - Mapyro
ReplyDeleteThis casino is located on the Las 화성 출장마사지 Vegas Strip. Caesars Palace Casino 안동 출장마사지 Las Vegas has the 밀양 출장샵 latest 거제 출장안마 games. The location 전라남도 출장마사지 map shows the casino's location and