BIL
|
ISI
KANDUNGAN
|
HALAMAN
|
1.
|
PENGENALAN
|
1
|
2.
|
PENGERTIANMASALIH
MURSALAH
2.1 DARI SUDUT BAHASA
2.2 DARI SUDUT ISTILAH
|
2
2
|
3.
|
PEMBAHAGIAN
MASALIH MURSALAH
|
3
|
4.
|
BENTUK
MASALIH MURSALAH DARI SUDUT SYARAK
4.1 MASALIH MU’TABARAH
4.2 MASALIH MULGHAH
4.3 MASALIH MURSALAH
|
4
4
5
|
5.
|
JENIS
MASALIH MURSALAH DARI SUDUT KEKUATAN DIRI
5.1 MASALIH DARURIYAT
5.2 MASALIH HAJIYYAT
5.3 MASALIH TAHSINIYAT
|
6
6
7
|
6.
|
RUANG
LINGKUP MASALIH MURSALAH
|
7
|
7.
|
KEHUJAHAN
MASALIH MURSALAH
7.1 GOLONGAN YANG MENERIMA
7.1.1 ALASAN
ULAMA YANG MENERIMA
7.2 GOLONGAN
YANG MENOLAK
7.2.2 ALASAN ULAMA YANG MENOLAK
|
8
10
11
12
|
8.
|
ISU-ISU
KONTEMPORARI MASALIH MURSALAH
8.1 PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH
8.2 BAYI TABUNG UJI
|
12
13
|
|
KESIMPULAN
|
14
|
|
RUJUKAN
|
15
|
1.0 PENGENALAN
Wujudnya kemaslahatan bagi para mukallaf, baik
yang bersifat ukhrawi adalah bertujuan utama disyariatkan hukum oleh
Allah SWT kepada manusia. Kepentingan dan keperluan manusia menjadi perhatian
syariat Islam dalam setiap ketentuannya. Dalam rangka mewujudkan al-maqasid
al-syariah kepada setiap mukallaf, diharuskan setiap tindakan mereka
itu bersumber kepada sumber syarak yang jelas iaitu sumber yang asas dan utama,
al-Quran dan as-Sunnah. Kedua-dua sumber ini tidak mungkin mengandungi semua
penyelesaian daripada setiap peristiwa yang dihadapi dan dan berkembang secara
panjang lebar, tetapi hanyalah bersifat ketentuan umum sahaja. Sedangkan
syariat Islam harus bertahan, sesuai dengan situasi dan keadaan, tempat dan
masa. Sementara masalah yang dihadapi dan bekembang di tengah-tengah kehidupan
masyarakat muncul dan terus muncul dan menuntut penyelesaiannya dengan segera
dan bijaksana terutama yang berkait rapat dengan aspek hukum.
Hal ini antara lain yang menyebabkan
para ulama mencari suatu metode istinbat hukum untuk menjawab tentangan
tersebut dengan menggunakan maslahah sebagai dasar pemikiran. Metode maslahah
lebih melihat al-Quran dan as-Sunnah secara keseluruhan yang memberi petunjuk
dalam berbagai-bagai cara bagaimana keputusan-keputusan hukum boleh dicapai.
Asas kepada penunjuk ini ialah maslahah atau kebaikan yang merupakan
objektif kepada pensyariatan Syariah Islam itu sendiri. Masalih mursalah adalah satu cabang istibdal
yang berperanan memelihara maksud syarak dengan menolak segala perkara yang
merosakkan akhlak. Para fuqaha yang berpegang dengan dalil ini menghujahkan
bahawa diutusnya Rasul ke dunia ini untuk membawa kebaikan dan kemanfaatan
kepada sekalian hamba. Maka apabila terdapat maslahah pada ketika itu, bererti
maslahah itu dituntut syarak, kerana hukum Allah itu berlaku adalah untuk
memberi kemanfaatan kepada hambaNya.
MASALIH AL-MURSALAH
2.0 PENGERTIAN
2.1 DARI SUDUT BAHASA
Perkataan al-masalih adalah jamak, yang
diambil dari perkataan al-maslahah, yang berasal daripada perkataan arab
iaitu kebaikan (H. Said Agil Husin Al-Munawar:1998:3). Masalih bermaksud
sesuatu kemaslahatan yang tidak disyariatkan oleh syarak sebagai hukum
dan tidak pula ditunjuk oleh dalil syar’i untuk diambil kira dan juga
tidak ada dalil syar’i yang menolaknya. Mursalah bererti mutlak,
iaitu bebas, tidak diikat dengan dalil yang memperakukannya atau dengan dalil
yang menolaknya (Prof. Madya Dr. Siti Zalikhah Haji Md. Nor et.al:2004:48). Masalih
Mursalah ialah suatu keadaan yang sesuai untuk diadakan hukum syarak yang boleh
mendatangkan kebaikan atau menjauhkan daripada keburukan, serta tidak ada satu
pun dalil atau nas syarak khusus yang mengesahkan atau menghapuskan hukumnya
(Abd. Latif Muda, Rosmawati Ali @ Mat Zin:1997:126).
2.2 DARI SUDUT ISTILAH
Kebanyakan ulama fiqh berselisih pendapat dalam
memberi pengertian masalih mursalah. Di sini terdapat perbezaan pendapat para
ulama, antaranya:
i.
Menurut ulama usul fiqh, masalih
mursalah ialah membuat sesuatu hukum dan undang-undang yang baik dan
berfaedah untuk kepentingan manusia dan masyarakat yang tidak ada sebarag nas
untuk dijadikan bukti dan dasar sama ada ia boleh dilaksanakan, harus atau
tidak boleh dilaksanakan (Abd. Latif Muda, Rosmawati Ali @ Mat Zin:1997:126).
ii.
Menurut pendapat Imam al-Ghazali,
beliau mengemukakan bahawa al-maslahah pada dasarnya adalah suatu
gambaran daripada meraih manfaat atau menghindarkan mudarat iaitu ke arah
memelihara tujuan syarak. Oleh itu dapat difahami bahawa yang dimaksudkan
dengan al-maslahah adalah meraih manfaat dan menolak mudarat dalam
rangka memelihara tujuan syarak, yang meliputi lima perkara, iaitu memelihara
agama, jiwa, akal, keturunan dan harta (H. Said Agil Husin Al-Munawar:1998:4).
iii.
Menurut pendapat al-Khawarizmi, al-Istislah
bermaksud kemaslahatan untuk menjaga kepentingan masyarakat dan syarak
dengan mencegah serta menolak sebarang kerosakan dan kemudaratan terhadap
manusia (Abd. Latif Muda, Rosmawati Ali @ Mat Zin:1997:126).
iv.
Menurut pendapat al-Shatibi, Beliau
berpendapat bahawa yang dimaksudkan dengan al-maslahah adalah sesuatu yang
difahami untuk memeliharanya sebagai hak hamba, dalam bentuk meraih
kemaslahatan dan menolak kemudaratan yang bukan didasarkan pada penemuan akal
semata-mata. Apabila syarak memberikan pengakuan terhadap penolakannya, maka
kaum muslimin sepakat menolaknya sebagai kemaslahatan (H. Said
Agil Husin Al-Munawar:1998:4).
v.
Menurut pendapat Said Ramadhan
al-Buti, al-maslahah adalah sesuatu yang bermanfaat yang ditentukan oleh
Allah SWT untuk kepentingan hambaNya, baik keturunan dan harta mereka, sesuai
dengan urutan tertentu yang terdapat di dalam kategori pemeliharaan tersebut
(H. Said Agil Husin Al-Munawar:1998:4).
vi.
Menurut pendapat Al ‘Izz Bin Abdus
Salam, beliau berkata seluruh syariat adalah maslahat, iaitu menjauhkan
bahaya atau mendatangkan maslahat.
vii.
Menurut pendapat Ibn al-Qayyim,
beliau berkata sesungguhnya dasar syariat adalah hikmah dan maslahat
para hamba baik di dunia dan juga di akhirat. Semua syariat adalah keadilan dan
hikmah. Setiap masalah yang keluar dari keadilan menuju kezaliman, dari rahmat
menuju kebengisan, dari maslahah menuju kerosakan, dari hikmah menuju
kesia-siaan, maka tidak menjadi bahagian dari syariat. Jadi syariat adalah
keadilan Allah SWT untuk para hambaNya dan rahmat bagi seluruh makhlukNya.
3.0 PEMBAHAGIAN MASALIH AL-MURSALAH
Prinsip utama masalih mursalah ialah untuk
mencari dan membawa manfaat serta mencegah atau menolak kemudaratan. Untuk itu
umumnya masalih dapat dibahagikan kepada dua:
i.
Masalih disudut
diambil kira oleh syarak atau tidak.
ii.
Masalih disudut
kekuatan pada dirinya.
4.0 BENTUK MASALIH AL-MURSALAH DARI SUDUT
SYARAK
Masalih disudut ambil kira oleh
syarak atau tidak dibahagikan kepada tiga:
i.
Masalih Mu’tabarah (Maslahah
yang diambil kira).
ii.
Masalih Mulghah (Maslahah
yang dibatalkan oleh syarak).
iii.
Masalih al-Mursalah (Maslahah
yang tidak dibatalkan oleh syarak dan tidak diambil kira).
4.1 Masalih Mu’tabarah
Maslahah ini memberi makna memperakui perkara
yang munasabah tanpa melihat kepada asal yang tertentu daripada syarak serta
terdapat dalil-dalil syarak yang mengawal dan mengiktibarnya. Ia merupakan
maslahah sebenar yang merangkumi lima perkara maqasid syariah bagi
menjamin kehidupan manusia iaitu memelihara agama, jiwa, akal, harta dan
keturunan. Oleh itu harus berdalil dengan maslahah ini dan berlakulah
hukum ke atasnya.
Dengan itu juga, maka semua maslahah yang ditentukan oleh hukum syarak
sama ada yang daruri atau kehajatan atau untuk keelokan adalah maslahah
yang mempunyai dalil yang diambil kira oleh syarak serta diqiaskan ke
atasnya dengan sepakat para fuqaha. Justeru itu disyariatkan membunuh orang
murtad demi menjaga prinsip agama. Disyariatkan bunuh balas (qisas) demi
menjaga jiwa. Disyariatkan sebatan 40 kali dan haram minum-minuman memabukkan
demi menjaga akal. Disyariatkan potong tangan dan haram mencuri adalah untuk
menjaga harta. Disyariatkan rejam atau sebatan 100 kali dan haram zina adalah
untuk menjaga keturunan (Prof. Madya Dr. Siti Zalikhah Haji
Md. Nor et.al:2004:49).
4.2 Masalih Mulghah
Maslahah ini adalah maslahah yang
terdapat dalil yang tidak memperakukannya. Ia tidak sesuai untuk dijadikan
sebab bagi disandarkan hukum atau dibina hukum di atasnya dengan sepakat ulama.
Ia mengenakan hukum-hukum yang menunjukkan maslahah itu tidak diambil
kira. Pada hakikatnya bahawa perkara yang dihapuskan itu mempunyai maslahah
yang lain yang lebih berat daripadanya seperti pendapat yang menyamakan anak
lelaki dengan anak perempuan dalam mewarisi harta kerana memandangkan mereka
itu sama, apabila dari sudut kebaikan dan darjat kekeluargaan. Maslahah
ini adalah maslahah yang dikira terhapus, kerana dengan menggunakan kaedah ini bererti
menghapuskan maslahah yang lebih kuat yang dikawal oleh syarak iaitu
memelihara hak yang perlu ada pada lelaki. Syarak telah menetapkan bahawa kaum lelaki adalah bertanggungjawab dalam keluarga dan
masyarakat (Prof. Madya Dr. Siti Zalikhah Haji Md. Nor
et.al:2004:50).
4.3 Masalih al-Mursalah
Masalih
mursalah yang bebas, tidak terikat dengan nas yang menyuruh supaya tidak
memperakukannya. Maslahah ini tidak mempunyai hukum asal yang tertentu yang
boleh diqiaskan hukum berikut ke atasnya. Maslahah ini, sama ada maslahah
daruri yang menyeluruh atau maslahah daruri yang tidak menyeluruh. Sekiranya
maslahah ini bersifat daruri yang menyeluruh, maka tidak ada percanggahan untuk
berhukum dengannya, kerana ia adalah maslahah yang umum, iaitu maslahah yang
tidak diakui oleh syarak dan tidak pula dihapuskan oleh syarak. Sekiranya
maslahah itu bersifat daruri yang tidak menyeluruh maka tidak harus dijadikan
illah untuk berhukum dengannya. Oleh itu jelaslah bahawa para fuqaha
mensyaratkan untuk menjadikan maslahah itu sebagai sumber hukum hendaklah:
i.
Kemaslahatan
diperlukan untuk kepentingan masyarakat.
ii.
Maslahah
itu tidak bertentangan dengan salah satu dasar agama atau dalil-dalil qat’i.
iii. Maslahah itu perlu dilakukan untuk mencapai kebaikan dan menghindari
sesuatu kemudharatan. (Prof. Madya Dr. Siti Zalikhah Haji Md. Nor
et.al:2004:51)
JENIS
MASALIH MURSALAH
Masalih
disudut kekuatan pada dirinya dapat dibahagikan kepada tiga:
i.
Masalih Daruriyyat
(Kpentingan)
ii.
Masalih Hajiyat
(Keperluan)
iii.
Masalih Tahsiniyat
(Kemewahan) (Mahmood Zuhdi Hj Ab Majid, Paizah Hj Ismail: 2010:187)
Maslahah Daruriyat
Maslahah daruriyat
ialah maslahah yang mempunyai lima perkara yang menjadi dasar kepada maslahah
itu sendiri, iaitu memelihara agama, memelihara diri, memelihara akal,
memelihara keturunan dan memelihara harta. Segala tindakan yang dilakukan bagi
merealisasikan dasar itu sama ada untuk mengekalkannya atau memeliharanya
adalah menjdi maslahah daruriyat. Begitulah tindakan mengawal dan menentang
segala anasir yang boleh menghapuskan maslahah yang lima ini adalah juga
dikategorikan sebagai maslahah daruriyat, kerana jaminan bagi kehidupan
manusia itu sendiri sebenarnya sama ada untuk meneruskan kehidupan di dunia ini
ataupun untuk mencapai kebahagiaan di akhirat adalah bergantung kepada sejauh
mana maslahah daruriyah itu dijaga dan dikawal. Seandainya luput kelima-lima maslahah ini daripada
seseorang, maka bererti terputuslah amalan seseorang itu untuk mencapai kehidupan
di dunia dan kebahagiaan di akhirat. Oleh itu kelima-lima maslahah daruriyat
ini adalah merupakan tonggak utama pembinaan insan itu untuk mencapai hasanah
didunia dan hasanah di akhirat (Prof. Madya Dr. Siti Zalikhah Haji
Md. Nor et.al:2004:51).
Maslahah Hajiyat
Maslahah
hajiyat ialah
maslahah yang diperlukan untuk memberi kemudahan serta meringankan umat
melaksanakan kewajipan. Kata al-Syatibi, tanpa kemudahan seperti in kehidupan
manusia menjadi susah, tetapi tidak sampai ke peringkat musnah. Tetapi bukanlah
untuk meringankan kesemua kesukaran yang ada. Ia hanya ditujukan kepada
kesukaran yang jarang-jarang berlaku. Sementara bagi kesukaran tyang sering
berlaku, maka tidak ada sebab untuk diringankan, seperti kesukaran yang
terdapat dalam ibadat puasa dan haji, kerana ibadat ini walaupun sukar untuk
mengerjakannya, tetapi boleh dilakukan
oleh manusia secara berterusan. Kesukaran yang jarang-jarang berlaku ialah
kesukaran yang berat, tidak mampu bagi manusia melakukannya, lebih-lebih lagi
dilakukan secara berterusan atau berpanjangan. Perkara seperti ini ditaklifkan
secara berterusan akan menyebabkan kehilangan jiwa atau harta ataupun tidak
berdaya langsung untutk melaksanakannya. Contohnya seperti berjihad di jalan
Allah SWT adalah sesuatu tugas yang berat sekiranya difardhukan ke atas semua
orang islam. Oleh kerana itu syarak meringankan kewajipan itu dengan
menjadikannya sebagai fardhu kifayah (Mahmood Zuhdi Hj Ab Majid,
Paizah Hj Ismail:2010:188).
Maslahah Tahsiniyat
Maslahah
tahsiniyat adalah maslahah yang dilakukan untuk memperelokkan keadaan individu
dan masyarakat sejajar dengan nilai-nilai adab bagi menjaga maruah manusia.
Kata al-Ghazali, ia bukan satu kepentingan asas dan bukan juga keperluan biasa,
tetapi lebih bersifat kemudahan yang boleh membantu ke arah pencapaian tahap
kehidupan yang lebih baik. Sekiranya nilai ini luput maka akan hilanglah kesempurnaan akal dan
keelokan manusia sebagai insan kamil. Walaupun maslahah ini tidak setara dengan
daruriyat dan hajiyat kerana berkemungkinan dengan ketiadaannya pada insan
tidak akan merosakkan pembangunan kemanusiaan atau mencacatkan keamanan atau
menyebabkan manusia menjadi susah, tetapi ianya tetap menjadi asas bagi
melengkapkan kedua-dua maslahah tadi, umpamanya menjaga adab dan tingkah laku.
Perkara ini semua adalah maslahah yang penting bagi membolehkan umat islam
memperlihatkan nilai-nilai hidup yang sewajarnya sebagai seorang muslim dan
muslimah yang dihormati dan diredhai Allah SWT (Mahmood
Zuhdi Hj Ab Majid, Paizah Hj Ismail:2010:189).
RUANG LINGKUP MASALIH-MURSALAH
Jumhur ulama berpendapat bahawa semua ketentuan syarak
yang ditetapkan oleh Allah SWT adalah untuk kepentingan manusia, baik di dunia
atau pun di akhirat. Ketentuan syarak terbahagi kepada dua bahagian, iaitu
ibadah dan muamalat. Hal ini didasarkan atas perbezaan hak, yang bidang bidaah
menjadi hal Allah SWT, manakala bidang muamalat adalah hak manusia. Semua
bentuk ibadah dimaksudkan untuk menyerahkan diri dan pasrah kepadaNya.
Berkaitan dengan maslahah sebagai
dalil hukum syarak, jumhur ulama sepakat mengatakan bahawa ruang lingkup
maslahah hanya mengjangkau hal-hal yang berada di luar maslahah-maslahah
ibadat. Ini adalah kerana yang menjadi pedoman dalam perkara ibadat adalah
al-nas, sama ada melalui al-Quran ataupun hadis, tidak boleh dengan menggunakan
qias, istihsan atau istislah. Adapun perkara-perkara bukan ibadat, iaitu
hukum-hukum muamalat terdapat perbezaan pendapat di kalangan para ulama.
KEHUJAHAN
MASALIH AL-MURSALAH
Jumhur ulama sepakat
mengatakan marsalih mursalah tidak boleh dijadikan hujah dalam perkara
berkaitan dengan iabadat. Hal tersebut kerana perkara berkaitan ibadat tidak
ada ruang untuk ijtihad dan mesti dilakukan sesuai dengan perintah syarak. Apa
yang diperselisihkan oleh ulama ialah kehujahan marsalih mursalah dalam perkara
berkaitan muamalat. Justeru, pendapat ulama mengenai kehujahan marsalih
mursalah terbahagi kepada dua, iaitu:
i.
Golongan
yang menerima
ii.
Golongan
yang menolak
GOLONGAN YANG
MENERIMA
Golongan yang menerima ialah
jumhur ulama iaitu ulama Syafi’e, ulama Maliki, ulama Hambali, para penyokong
Imam Malik, Imam al-Ghazali dan Imam al-Baidawi. Namun demikian penerimaan
mereka bukan mutlak tetapi ada syarat-syaratnya.
Para penyokong mazhab imam Malik
membawa pembuktian hujah mereka mengatakan bahawa syarak memperakui masalahah
sebagai bahagian hukum. Apabila syarak mengiktibar maslahah itu jenis hukum,
maka ia termasuk dalam hukum zanni. Dengan itu maslahah wajib diiktibar
(diakui) sebagi hukum kerana mengikut kaedah usul, beramal dengan hukum zanni
itu adalah wajib. Maka tidak terbeban ke atas setiap mukallaf itu sesuatu yang
wajib melain suatu hukum yang ditetapkan oleh syarak.
Imam al-Ghazali dan Imam al-Baidawi
menghuraikan sekiranya maslahah itu dapat memenuhi kehendak syarak yang
menepati syarat daruriyah, qat’iyah dan kulliyah maka maslahah itu menjadi
hujah dan wajib beramal dengannya. Jika maslahah itu cukup syaratnya maka
berlaku kerajihan dan mengiktibarnya lebih berat daripada menolaknya. Ketika
itu berhasillah hukum mengambi kira maslahah itu sebagai hukum zanni. Oleh itu
masalih al-mursalah adalah menjadi hujah kerana beramal dengan hukum yang zanni
adalah wajib. Tetapi jika sekiranya salah satu daripada syarat yang tiga itu
luput, maka ketika itu pemberatan hukum ke arah menolak masalih al-mursalah itu
adalah lebih berat daripada mengambil kiranya hukum, maka kedudukan pada ketika
itu adalah wajib beramal dengan hukum yang lebih rajih iaitu menolak masalih
al-mursalah kerana berpegang kepada kaedah asal iaitu al-bara’ah al-asliyah. Pendapat
Imam al-Ghazali ialah pendapat pilihan di kalangan fuqaha.
Mereka juga menyatakan bahawa para
sahabat r.a menerima secara sepakat terhadap perkara yang mempunyai maslahah
yang rajih tanpa perselisihan asalkan ianya tidak ada dalil yang menunjukkan adanya
hukum ke atas perkara yang disepakati oleh mereka itu secar khusus. Amalan ini
ialah suatu pernyataan bahawa mengambil kira maslahah yang rajih itu adalah
suatu penilaian yang disepakati oleh para sahabat. Oleh itu masalih al-mursalah
adalah suatu maslahah yang disepakati oleh mereka itu secara ijma’ sebagai
hukum yang diambil kira. Oleh sebab itu jelaslah bahawa ijma’ adalah hujah dan
maslahah adalah hukum yang diijma’kan oleh para sahabat, maka beramal dengan
ijma’ adalah wajib.
Syarat beramal dengan masalih al-mursalah mengikut
ulama maliki dan hambali:
i.
Bahawa adalah maslahah itu selaras
dengan matlamat-matlamat syarak dengan bahawa ia tidak bertentangan dengan
mana-mana prinsip-prinsip syarak dan dengan nas atau mana-mana dalil qat’i
malah ia sesuai dengan maslahah-maslahah yang syarak kehendaki menghasilkannya
dengan bahawa adalah maslahah itu dari jenisnya bukan terasing darinya walaupun
tidak ada dalil khusus yang menyaksikannya.
ii.
Bahawa adalah maslahah itu dapat difahami dan
berlaku diatas sifat-sifat munasabah yang diterima oleh orang yang berakal
dengan sekira diyakini lahir maslahah dari hukum itu iaitu menarik manfaat
menolak kemudharatan.
ALASAN ULAMA YANG MENGANGGAP MASALIH AL-MURSALAH
SEBAGAI HUJAH
i. Terdapat banyak dalil
menunjukkan syarak menjaga maslahat manusia pada setiap hukum. Antaranya dalil nas:
Sebagaimana firman Allah SWT:
وَمَا جَعَلَ عَلَيۡكُمۡ فِي ٱلدِّينِ مِنۡ حَرَجٖۚ ٧٨
Terjemahan: “Dan Dia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu
keberatan dan susah payah dalam perkara agama”
(Surah al-Hajj:22:78)
(Surah al-Hajj:22:78)
Sebagaimana sabda nabi:
لاَ ضَرَرَ
وَلاَ ضِرَارَ
Terjemahan: “Tidak mudarat dan
tidak memudaratkan” (Riwayat Bukhari dan muslim dan ahmad dan ibn majah)
Sebagaimana hadis berkaitan
dengan perutusan Muaz bin Jabal ke negeri Yaman, Rasulullah bertanya kepada
Muaz:
مَا رُوِىَ أنَّ الَّنبِي (ص) قَاَلَ لِمُعاَذ
: بِمَا تَحْكُمُ؟ قَالَ : بَكِتَابِ اَلله تعالى. قَالَ : فِانْ لَمْ تَجِدْ؟ قَالَ
:بِسُنَّةِ رَسُوْلِ الله (ص). قَالَ : فِانْ
لَمْ تَجِدْ؟ قَالَ : أجْتَهِدُ رَأْيِي وَلاَ آلُو. فَقَالَ النَّبِى عليه وسلم :
اَلْحَمْدُ الله الَّذِى وَفَّقَ رَسُولُ رَسُوْلُ الله (ص) لِمَا يُحِبُّهُ وَيَرْضَاهُ
رَسُولُ الله.
Terjemahan: “Bagaimanakah nanti
engkau akan memutuskan hukum apbila dibawa engkau sesuatu permasalahan? Muaz
menjawab: Saya akan memutuskan hukum berdasarkan kitab Allah SWT. Nabi bertanya
lagi: Sekiranya kamu tidak dapati di dalam kitab Allah SWT? Jawab Muaz: Saya
akan memutuskan berdasarkan sunnah RasulNya. Tanya nabi lagi: Sekiranya engkau
tidak menemui di dalam sunnah? Jawabnya: Saya akan berijtihad dan saya tidak
akan menegabaikan perkara tersebut atau memebernarkan begitu saja. Nabi pun
menepuk dada sambil bersabda: Segala puji bagi Allah SWT yang memberi taufiq
kepada utusan Rasulullah SAW ke arah sesuatu yang diredhai oleh Rasulullah SAW
(riwayat Ahmad dan Abu Daud)
ii. Ijma’ dan
qias semuanya mengandungi tujuan kebaikan dan menjaga kepentingan manusia.
iii.
Kemaslahatan manusia sentiasa berubah
dan tiada sudahnya. Sekiranya pembinaan hukum dibatasi terhadap
maslahah-maslahah tertentu yang berpandukan dalil syarak, sudah tentu banyak
kemaslahatan manusia dan hukum yang sentiasa berubah mengikut masa dan tempat
tidak dapat dilaksanakan.
iv.
Bahawa mereka yang meneliti ijtihad
para sahabat dan ulama yang selepas mereka ia akan dapati bahawa mereka selalu
memberi fatwa berhubung dengan masalah yang mempunyai maslahah yang kuat atau
berat tanpa terkat dengan metode qias atau dengan lain perkataan dengan
semata-mata musalih al-mursalah tanpa diingkari oleh seorang pun mengenai
perkata tersebut, maka ia merupakan ijma dari kalangan mereka ke atasnya
beramal dengan masalih al-mursalah.
v.
Saidina Umar dari kalangan ahli salaf
banyak beramal dengan maslahah. Beliau sering mengambil kira tentang maslahah
dalak ijtihadnya. Contohnya seperti beliau mengugurkan hak mukallaf dari asnaf
lapan yang berhak menerima zakat.
GOLONGAN YANG MENOLAK
Golongan yang menolak seperti Zohiriah, sebahagan ulama
Syaf’iyyah antaranya al-Amidi dan sebahagian ulama Maliki antaranya Ibnu Hajib.
Hujah mereka adalah:
Para penyokong mazahab Syaf’iyyah menegmukakan dalil
bahawa maslahah (al-munasib al-mursal) ialah bentuk yang berbelah bagi antara
maslahah yang diambil kira dengan maslahah yang ditolak, bahkan tidak ada
pendapat yang muktabar menolaknya. Oleh itu maslahah seperti ini tidak boleh
dijadikan hujah bagi mengistinbatkan hukum-hukum syarak kerana mengikut
peraturan hukum yang asal, bentuk maslahah seumpama ini adalah (bara’ah
al-zimmah) terlepas bebanan dan tanggungjawab mukallaf terhadap Allah SWT,
sehingga terdapat dalil yang menunjukkan adanya bebanan dan tanggungjawab yang
mesti disempurnakan oleh mukallaf, maka barulah maslahah itu boleh dijadikan
hujah dan mengistinbatkan hukum-hukum syarak.
ALASAN ULAMA YANG MENAFIKAN MASALIH AL-MURSALAH
SEBAGAI HUJAH
i.
Bahawa beramal dengan masalih
al-mursalah membawa kepada berlainan hukum dengan sebab berlainan zaman dan
suasana, kerana maslahah sentiasa berubah dengan sebab berubah zaman dan
suasana, ini menafikan umum syariat Islam dan bersesuaian dengan setiap zaman
dan tempat.
ii.
Bahawa mengambil kira masalih
mursalah di dalam mensyariatkan hukum bererti memberi jalan kepada orang-orang
yang mengikut hawa nafsu dan mereka yang tidak sampai ke peringkat keahlian
berijtihad untuk mencampur tangan dalam mensyariatkan hukum Islam dan
membinakannya ke atas apa yang sesuai dengan hawa nafsu dan kepentingan mereka
sahaja. Ini adalah mempersia-siakan syariat Islam dan keluar dari
sekatan-sekatannya, dan ia tidak harus.
iii.
Syariat sentiasa mementingkan dan
menilai kemaslahatan manusia berdasarkan dali-dalil dan qias yang dibenarkan
sahaja. Justeru, tidak ada sesuatu kemaslahatan yang tidak ada petunjuk
syarak.
ISU-ISU KONTEMPORARI YANG BERKAITAN DENGAN MASALIH
MURSALAH
i. PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH OLEH
ORANG BUKAN ISLAM (ANON 2011)
Penggunaan kalimah Allah bagi orang Kristian atau
bangsa-bangsa selain Islam adalah tidak bertepatan dan tidak selari dengan
prinsip-prinsip al-Quran, as-Sunnah dan ijma’ kerana agama yang benar di sisi
Allah hanyalah agama Islam. Selain itu, roh kalimah Allah bukan sekadar emnjdi
sebuatan, seruan atau panggilan bagi tuhan semata-mata tetapi melambangkan
aqidah atau agama bagi orang yang menggunakannya. Isu ini amat penting untuk
diperbincangkan demi menjaga satu daripada maqasid syariah iaitu memelihara
agama.
Setelah diteliti bahawa tiada dalil yang menyokong dan
menolak kepada kalimah Allah oleh oarang bukan Islam. Oleh itu, oarang bukan
Islam tidak boleh menggunakan kalimah Allah keran dikhuatiri akan menimbulkan
kekeliruan dalam masyarakat terutamanya kepada golongan muda dan kanak-kanak
muslim. Contohnya apabila mereka membaca terjemahan kitab Bible terbitan bahasa
Inggeris iaitu “aku adalah anak Allah ‘atau’ damai sejahtera bagi Allah”,
mereka akan menganggap kalimah ‘Allah’ di dalam agama-agama lain sama dengan
kalimah ‘Allah’ yang digunakan oleh umat Islam. Hal ini ternyata memberi kesan
kepada pemikiran yang mungkin akan terpesong.
ii. BAYI TABUNG UJI (2011)
Salah satu faktor perkahwinan adalah untuk mempunyai
zuriat ataupun keturunan. Namun apabila perkara tersebut tidak dapat dikecapi,
ia akan membawa kepada kesedihan dan perkara-perkara negatif. Oleh yang
demikian, dengan menggunakan kaedah bayi tabung uji boleh mencapai faktor
perkahwinan itu. Bayi tabung uji ialah percantuman benih di antara lelaki dan
perempuan yang bukan secara persetubuhan normal.
Setelah dikaji, isu ini tidak mempunyai dalil daripada
nas-nas al-Quran dan as-Sunnah yang melarang atau menyokong kaedah bayi tabung
uji tersebut. Para ulama berpendapat bahawa mensenyawakan telur isteri dengan
sperma suami tanpa ada sedikit syak pun kemungkinan ia akan bercampur dengan
sperma lelaki lain adalah harus hukumnya dan mensabitkan nasab anak yang bakal
dilahirkan.
Kaedah ini bersesuaian dengan satu daripada maqasid
syariah iaitu memelihara keturunan. Maslahah mursalah daripada kaedah ini
adalah dapat memperolehi zuriat walaupun si isteri tidak boleh memperolehi anak
secara semulajadi iaiti melalui hubungan kelamin suami isteri yang sah. Selain
itu, kaedah ini juga boleh mengelakkan si suami daripada melakukan zina
semata-mata untuk mendapatkan anak.
KESIMPULAN
Sebagai natijah kepada perbincangan topik ini, syariat
Islam merupakan agama yang terakhir membawa sinar harapan kepada seluruh
manusia dalam membantu mengatur dan menyusun sistem kehidupan yang lebih
sempurna. Ketika manusia meneruskan kehidupan mereka yang penuh cabaran,
maslahah dilihat sebagai sebahagian daripada alternatif perundangan Islam yang
penting untuk berfungsi dalam pentas moden. Realiti ini menjadikan sumber
perundangan Islam bersifat dinamis dan menjamin kemaslahatan manusia. Mengambil
kira maslahah itu sebagai sumber hukum akan menambahkan lagi fleksibiliti syaridah
dan perundangan Islam boleh berkembang mengikut peredaran masa dan tempat.
Di samping itu, masalih mursalah adalah bertetapan
dengan maqasid syariah iaitu menjaga lima perkara berkaitan dengan memelihara
agama, jiwa, akal, keturunan dan harta. Hal ini kerana beragama merupakan
fitrah manusia dan lima kepentingan ini adalah diperlukan untuk mencapai
kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat. Oleh itu, dengan pengambilan masalih
mursalah sebagai salah satu cabang hukum adalah langkah yang terbaik kerana
mengikut peredaran masa dan zaman. Ini kerana Islam adalah agama yang relevan
sepanjang zaman dan memberi rukhsah kepada umat dan tidak membebankan. Dengan
itu, masalih mursalah adalah satu cabang istibdal yang berperanan memelihara
maksud syara dengan cara menolak segala perkara yang merosakkan akhlak.
SUMBER RUJUKAN
Al-Quran Al-Kareem
Abd Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin. (1997). Pengantar
Usul Fiqh. Pustaka Salam
Sdn. Bhd.
Dr. Abd Latif Muda & Dr. Rosamawati Ali @ Mat Zin.
(2012). Usul Fiqh & Kaedah Fiqh. Pustaka
Salam Sdn. Bhd.
Hj Hassan Bin Hj Ahmad & Hj Muhammad Saleh Bin Hj
Ahmad. (1998). Usul Fiqh & Qawaid
Fiqhiyyah. Selangor:Pusataka Hj
Abdul Majid.
Konsep al-Maslahah Sebagai Salah Satu Sumber
Perundangan Islam, http://ejournals.ukm.my/islamiyyat/article/viewFile/4136/2304:pdf, 25 JANUARI
2015.
Mahmood Zuhdi Hj Ab Majid & Paizah Hj Ismail.
(2010). Pengantar Pengajian Syariah. Al-Baian
Corporation Sdn. Bhd.
Prof. Madya Dr. Siti Zalikhah Haji Md. Nor et.al.
(2004). Al-Syariah:Konsep dan Perundangan
Islam Jilid 1. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa Dan Pustaka.
Prof. Wahbah Zuhaily. (2013). Kaedah Usul
Fiqh:Dalil-Dalil Hukum. Selangor:Pustaka Al-Ehsan.
Terima kasih banyak atas perkongsian, minta izin untuk ambil. Moga terus sebar kebaikan.
ReplyDeleteThank you, this really help me a lot
ReplyDeleteterima kasih, sis <3 sedikit sebanyak membantu saya dalam memahami tentang masalih mursalah. semoga Allah memberkatimu..
ReplyDelete