1. Pengenalan.
Sumber hukum Islam yang disepakati ulama’ adalah
al Quran, Hadis, Ijma’, Qiyas. Jumhur ulama’ menyepakati keempat sumber hukum
ini. Namun demikian masih terdapat beberapa ulama’ yang tidak sepakat terhadap
kehujahan qiyas dengan beberapa alasan.
Seiring perjalanan waktu, perkembangan teknologi
dan pengetahuan begitu pesat terjadi, sehingga muncul banyak permasalahan
-permaasalahan baru yang terkadang tidak cukup dengan keempat sumber hukum di
atas. Atas dasar demikian muncul setelahnya beberapa cara Istinbath
hukum yang pada awalnya di kenalisebagai sumber hukum yang di percaya.
Kemunculan sumber hukum yang baru tidak serta-merta diterima kesahihannya,
sehingga tidak mementingkan tetap bermunculan bahkan hingga saat ini. Terlepas
dari perkataan yang terjadi, jika melihat dari situasi dan kondisi masa kini
modifikasi terhadap hukum Islam merupakan sebuah kesempurnaan.
Cara yang ditawarkan Istihsan cukup
konflik tetap menubuhkan pengembangan
yang signifikan. Jamal Ma’mur Asmani misalnya memandang bahawaa istihsan
merupakan keniscayaan untuk menerapkannya pada masa ini, hal ini mencukupi
seluruh bidang kehidupan (sosial, politik, ekonomi, budaya dan lain-lain)
tentunya dengan modifikasi-modifikasi yang tidak bertentangan dengan syariat
agama Islam.
Dalam sederhana ini, saya akan menulis akan
tentang Istihsan, hal itu terkait dengaan definisi dan pro kontra yang
terjadi terhadapnya. Tidak ketinggalan pula kita akan mengkaji tentang
pentingnya istihsan dalam kehidupan sekarang ini, yang mana kita temukan banyak
sekali permasalahan-permasalahan kontemporer yang menubuhkan ijtihad hukum yang
baru.
2.
Pengertian Istihsan
Istihsan
merupakan salah satu cara ijtihad yang diperselisihkan oleh para ulama,
meskipun dalam kenyataannya, semua ulama menggunakannya secara praktis.
Dasarnya, para ulama menggunakan Istihsan dalam maksud bahasa iaitu
“berbuat sesuatu yang lebih baik”. Tetapi dalam pengertian istilahnya, para
ulama berbeza pendapat disebabkan oleh perbezaan dalam memahami dan
mendefenisikan Istihsan itu.
Ulama yang menggunakan cara istihsan dalam
berijtihad mendefinisikan Istihsan dengan pengertian yang berbeza dengan
definisi dari orang yang menolak cara Istihsan. Demikian juga dengan
ulama yang menolak penggunaan Istihsan mendefinisikan Istihsan dengaan
pengertian tidak seperti yang didefinisikan pihak yang menggunakannya.
Seandainya mereka sepakat mengartikan Istihsan itu, maka mereka tidak
akan berbeza pendapat dalam menggunakannya sebagai metode ijtihad.
Istihsan secara umumnya berasal dari bahasa Arab استحسن iaitu
yang bermaksud memperhitungkan dan meyakini sesuatu itu baik, atau mengikuti
sesuatu yang baik menurut perasaan dan fikiran. Makna yang hampir sama juga
dipakai oleh Al-Sarakhsi, iaitu :
“Berusaha mendapatkan yang terbaik untuk
diikuti bagi suatu masalah yang diperhitungkan untuk dilaksanakan”.
Dari maksud tersebut terlihat adanya seseorang
yang menghadapi dua perkara yang keduanya baik. Namun ada hal yang mendorongnya
untuk meninggalkan satu di antaranya dan menetapkan untuk mengambil yang
satunya lagi, kerana itulah yang dianggapnya lebih baik untuk diamalkan.
2.1 Pengertian Istihsan dari
empat mazhab.
i . Istihsan
dalam pandangan ulama Hanafiyah.
Ulama Usul Hanafiyah mendefinikan istihsan dalam
dua rumusan :
a) Berijtihad dengan segenap fikiran dalam
menentukan sesuatu yang oleh syariat menyerahkannya kepada pendapat kita.
b) Dalil yang menyalahi qiyas yang zahir yang
didahului dengan prasangka sebelum diadakan pendalaman terhadap dalil itu,
setelah diadakan penelitian yang mendalam terhadap dalil itu dalam hukum yang
berlaku dan dasar-dasar yang sama dengan itu ternyata dalil yang menyalahi
qiyas zahir itu justeru lebih kuat dan oleh kerananya wajib diamalkan.
Definisi Istihsan pertama yang berlaku di
kalangan ulama Hanafiyah di atas tidaklah menyalahi sesuatu apapun dan semua
ulama sepakat terhadapnya, kerana pengertian yang terbaik dalam hal ini adalah
di antara dua hal kita dapat menentukan pilihan, kerana syara’ telah memberikan
hak pilih pada kita. Contohnya penepatan ukuran mut’ah (pemberian
hadiah) dari suami yang menceraikan isterinya sebelum dicampuri dan sebelumnya
belum ditetapkan maharnya. Memberikan mut’ah itu wajib yang ukurannya
menurut kemampuan suami dengan syarat harus sesuai dengan “kepatuhan”. Tentang
ukuran patut itu sendiri diserahkan kepada apa yang lebih baik berdasarkan
pendapat yang umum.
Dalam definisi kedua terkandung adanya
pembenturan dalil dengan qiyas zahir. Semula ada prasangka lemah pada dalil itu
kerana belum diadakan penelitian yang mendalam, namun setelah melihat secara
mendalam ternyata dalil itu lebih kuat daripada qiyas. Dalam hal ini dipandang
lebih baik menggunakan dalil itu daripada menggunakan qiyas yang menurut
lahirnya kuat.
ii.
Istihsan menurut pandangan Imam Maliki.
Menurut Imam Malik Istihsan adalah :
العل بأقوى الدليلين, أوالاخذ بمصلحة
جزئية فى مقابلة دليل كلي. فهو إذن الاستدلال المسل على القياس
“Beramal
dengan dalil yang terkuat di antara dua dalil atau menggunakan kemasahatan yang
bersifat juz’i (bahagian) sebagai pengganti dalil yang bersifat kulli
(menyeluruh)”
Imam Malik melihat Istihsan itu sebagai
kemaslahatan yang sifatnya juz’i yang dinilai lebih baik untuk diambil
dan diamalkan memikirkan kemaslahatan yang ada pada hukum sebelumnya. Sebab
hukum awal tersebut tidak atau tidak boleh menyamakan maqasid syariah
yang sifatnya memaslahatkan umat dalam kehidupan. Sedangkan Ibnu al-Arabi
menilai bahawa Istihsan untuk hukum yang dipalingkan tersebut hanyalah
bersifat pengecualian untuk perkara tertentu. Sedangkan untuk perkara boleh
jadi masih boleh di pakai.
iii. Istihsan
menurut ulama mazhab Syafie.
ما يستحسنه المجتهد بعقله
Maksudnya
: Sesuatu perkara yang difikir baik oleh mujtahid
iv. Istihsan
menurut ulama mazhab Hanbali.
العدول بحكم المسألة عن نظائر ها لدليل خاص
من كتاب أوسنة.
Maksudnya:Berpaling
didalam menghukum sesuatu masalah daripada masalah yang sebanding dengannya
kerana ada dalil yang khusus terdiri dai Al-Quran atau sunah.
Definisi Istihsan pertama yang berlaku di
kalangan ulama hanbali di atas dapat disimpulkan bahawa seorang mujtahid tidak
menetapkan hukum sebagaimana yang ditetapkan pada perkara yang sejenis dengan
perkara itu kerana ia mengikuti dalil lain dari Al-Quran dan sunnah yang
dinilai lebih khusus dan lebih sesuai untuk diamalkan. Definisi pertama ini
tidak paling sesuai menurut mazhab Hanbali dan yang lain.
2.2 Pengertian Istihsan dari
pandangan ulama lain.
i. Istihsan
menurut Ibnu Al-Arabi.
ايثار ترك الدليل والترخيص بمخالفته لمعار
ضة دليل آخر فى بعض مقتضياته
Maksudnya:
Mengutamakan tinggal sesuatu dalil dan membolehkan menyalahinya kerana ada
dalil lain menentang sebahagian daripada kehendaknya.
ii. Istihsan menurut Abdul Wahhab Khallaf.
عدول الختهد عن مقتضى قياس جلي إلي مقتضى قياس خفي, أو عن حكم كلي الى حكم
استثنائي لدليل انقدح فى اعقله رجح لديه هذ العدول.
Maksudnya:
Berpalingnya seseorang mujtahid dari tuntutan qiyas (nyata) kepada tuntutan
qiyas khafi(samar), atau dari hukum kulli(menyeluruh) kepada hukum yang
sifatnya istisna’i(pengecualian), kerana menurut pandangan mujtahid itu adalah
dalil(alasan) yang lebih kuat yang menghendaki perpindahan tersebut.
iii.
Istihsan menurut Al-Karkhi.
أن يعدل الإنســان عن أن يحكم
في المسألة بمثل ما حكم به في نطائرها إلى خلافه لوجه يقتضي العدول عن الأول
Maksudnya: Berpindahnya manusia(mujtahid) dalam
menetapkan hukum terhadap satu masalah dari hukum yang sebanding dengannya
kepada hukum lain kerana ada alasan yang lebih kuat menghendaki perpindahan
dari hukum awal tersebut.
iv. Istihsan menurut Al-Sarakhi.
ترك القياس والأخذ بما هو أوفق للناس
(meninggalkan qiyas dan mengambil hukum yang lebih
sesuai dengan manusia)
طلب السهولة في الأحكام فيما يبتلى فيه الخاص والعام
(mencari
kemudahan dalam hukum-hukum yang dihadapi orang banyak atau orang tertentu)
3. Kehujahan tentang Istihsan.
Ada tiga golongan ulama dalam
menganggap Istihsan ini apakah merupakan dalil hukum syara’ atau tidak:
Pertama, jumhur ulama usul Fiqh dari mazhab
Maliki, Hanafi dan sebahagian besar Hanbali menyatakan bahawa Istihsan
adalah salah satu dalil syara’ yang menetapkan suatu hukum yang berlawanan
dengan apa yang diwajibkan oleh qiyas, atau umurnya nas. Terutamanya Hanafiyah
sangat mengutamakan istihsan yang dianggap lebih kuat dan memiliki dalil, serta
meninggalkan qiyas. Hal ini terlibat dalam ungkapan Abu Hanifah: (kami memakai Istihsan
untuk hal ini, dan meninggalkan qiyas). Ucapan Abu Hanifah ini diperkuat oleh
Abu Al-Khattab dengan ungkappannya: “Saya menolak Istihsan tanpa dalil,
dan menerimanya apabila ada dalil yang jelas dan meninggalkan qiyas”. Abu
Hanifah banyak menetapkan hukum dengan Istihsan, tetapi ia tidak pernah
menjelaskan pengertian dan rumusan dari Istihsan yang dilakukan itu.
Oleh kerana itu dia dikatakan menetapkan hukum hanya menurut kemahuannya sahaja
tanpa memakai cara.
Setelah timbul kritikan-kritikan itu, maka para
sahabat dan murid Abu Hanifah berusaha menjelaskan pengertian dan rumusan Istihsan
yang banyak dilakukan oleh imam mereka. Di antara mereka adalah Imam
As-Syarkhasi, yang mengarang sebuah kitab terkenal yang menjadi rujukan bagi
pengikut mazhab Hanafi, bernama “Ushul al-Syarkhasi”. Mereka berusaha menjelaskan bahawa sesungguhnya Istihsan
itu tidak keluar dari dalil-dalil syarak. mereka mengatakan bahawa hakikat Istihsan
adalah dua macam qiyas. Pertama, qiyas jali tapi lemah pengaruhnya, inilah
yang dinamakan dengan qiyas. Kedua, qiyas khafi
tapi pengaruhnya kuat, inilah yang dinamakan dengan Istihsan,
oleh kerana
itu dalam dua hal ini yang dipandang adalah pengaruhnya, bukan jelas atau
tidaknya qiyas. Pengaruh
yang lebih kuat itulah yang menyebabkan Hanafiyah, Malikiyah dan sebahagian Hanbali
lebih mengutamakan Istihsan
daripada qiyas. Atau dengan perkataan lain, pengutamaan Istihsan
daripada qiyas semata-mata didasarkan kepada pengaruh
hukumnya, bukan didasarkan pada khafi
atau jali-nya
bentuk qiyas.
Bagi
menurut Hanafiyah dan Malikiyah pada hakikatnya Istihsan
bukanlah sumber hukum yang berdiri sendiri, kerana sesungguhnya hukum Istihsan
bentuk yang pertama dari kedua bentuknya berdalilkan qiyas yang tersembunyi yang
mengalahkan qiyas yang jelas, kerana
adanya beberapa faktor yang
mempunyai kelebihan yang membuat tenang hati kepada
mujtahid. Sedangkan bentuk yang kedua dari
Istihsan
ialah bahawa
dalilnya adalah maslahat, yang pengecualian dari hukum kulli (menyeluruh), dan ini juga disebut
dengan segi Istihsan.
Adanya dalil yang
dipegang oleh ulama yang meyakini istihsan sebagai dalil hukum adalah:
.....فَبَشِّرْ عِباَدِيَ الَّذِيْنَ يَسْتَمِعُوْنَ الْقَوْلَ
فَيَتَّبِعُوْنَ أَحْسَنَهُ
“Berilah khabar
gembira kepada hamba-hambaKu yang mendengarkan perkataan
lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya....” (Az-Zumar:18)
.....وأمر
قومك يأخذوا بأحسنـــــها
“Suruhlah kaummu (Musa) berpegang kepada
(perintah-perintahnya) dengan sebaik-baiknya.....”
(Al-A’raaf:145)
...يريد الله بكم اليسر ولا يريد
بكم العسر
“Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan
tidak menghendaki kesukaran bagimu...”
(Al-Baqarah:185)
ما رآه المسلمون حسنا فهو عند الله حسن
“Sesuatu yang di pandang baik oleh umat
islam, maka ia dihadapan allah juga baik”
(HR. Ahmad ibn Hanbal)
3.1 Dalil-dalil bagi orang yang mengatakan bahawa istihsan tidak
hujah.
i. Banyak ayat-ayat Al-Quran
yang menyeruh mentaati Allah dan rasulnya dan melarang mengikut hawa nafsu,
serta memerintah kita kembali kepada kitab Allah dan sunnah Rasulullah SAW
ketika berlaku perbalahan atau pertelingkahan dengan firman Allah :
فإن تنزعتم فىء فردوه إلى الله والرسول إن كنتم
تؤمنون بالله واليوم الأخر
Maksudnya: Dan jika kamu berselisih faham terhadap
sesuatu perkara maka hendaklah kamu rujukkan kepada Allah dan rasulnya, jika
kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari Akhirat.
Istihsan bukan Al-Quran dan bukan hadis dan
tidaklah ia kembali kepada kedua-duanya, dan sesungguhnya ia merupakan perkara
yang lain, dan apabila adalah kedudukan perkara yang sebenar itu seperti apa
yang disebut maka istihsan adalah merupakan penambahan keatas Al-Quran dan
Hadis, ketambahan ke atas kedua-duanya tidak diterima kecuali dengan dalil dari
kedua-duanya yang menunjuk diterima, pada hakikatnya tidak ada dalil yang
menunjuk diterimanya.
ii. Jika sekiranya harus bagi mujtahid menghukumkan
perkara yang tidak ada hadis mengenai berdasarkan kepada apa yang dikira baik
oleh akalnya nescaya harus bagi orang lain daripadanya yang terdiri dari
orang-orang awam menghukumkan berdasarkan kepada apa yang dikira baik oleh akal
mereka, ini tidak harus dengan ijmak ulama maka begitulah juga tidak harus bagi
mujtahid beristihsan dengan akalnya.
3.2
Ulama yang menerima Istihsan sebagai Dalil Hukum.
Istihsan dapat digunakan sebagai bahagian
dari ijtihad dan hujjah. Pendapat ini dipegangi oleh Ulama Hanafiyah,
Malikiyah dan Hanbali. Adapun yang menjadikan alasan bagi kelompok ini, bahawa
Istihsan sebagai salah satu dalil hukum syara dan merupakan hujjah dalam Istinbath
hukum adalah:
i. Berdasarkan penelitian terhadap berbagai
penetapan hukumnya ternyata berlawanan dengan ketentuan qiyas atau ketentuan
umu, dimana kadang-kadang dalam penerapannya terhadap sebahagian penetapan
tersebut justeru boleh menghilangkan kemaslahatan yang ditimbulkan oleh
manusia, kerana kemaslahatan itu merupakan peristiwa khusus. Maka,sangat tepat
jika membuka jalan seseorang mujtahid untuk memalingkan suatu penetapan yang
seharusnya berdasarkan qiyas atau ketentuan kulit kepada ketentuan hukum yang
lain agar dapat menyelesaikan masalah tersebut.
ii. Kelompok ini menggunakan dalil-dalil Al-Quran
dalam mempertahankan Istihsan sebagai hujah, yang mana ayat-ayat
tersebut membawa kepada mengangkat kesulitan dan kesempitan dari umat manusia.
Diantaranya ada firman Allah swt:
يريد بكم اليسر ولا يريد بكم العسر
Maksudnya: “Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan
tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya
dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-petunjukNya yang diberikan
kepadamu, supaya kamu bersyukur.”
iii. Menggunakan Dalil sunnah sebagai berikut:
ما راه المسلمون حسنا فهو عند الله حسن
Maksudnya: “Apa sahaja yang dipandang baik oleh
umat islam, baik juga disisi Allah”.
(HR. Ahmad Ibn Hanbal)
iv. Menggunakan Dalil sunnah sebagai berikut:
ما راه المسلمون حسنا فهو عند الله حسن
Maksudnya: “Apa sahaja yang dipandang baik oleh
umat islam, baik juga disisi Allah”.
(HR. Ahmad Ibn Hanbal)
Menurut Madzhab Maliki, Istihsan adalah salah satu cara menyimpulkan hukum yang diakui diambil secara terperinci dari sejumlah dalil
secara keseluruhan (jumlah). Dengan demikian orang yang menggunakan istihsan
tidak bermaksud semata-mata mengunakan perasaannya dan keinginannya yang subjektif,
tetapi berdasarkan tujuan maqasid syariah. Kerana apabila qiyas yang diamalkan maka tujuan syarak dalam menurunkan hukum tidak akan
tercapai. Contohnya, membuka aurat untuk keperluan pengubatan dalam rangka mencari
penyembuhan suatu penyakit, apabila kias yang diamalkan maka aurat tidak boleh
dibuka untuk keperluan pengubatan, maka upaya pengubatan tidak boleh dilakukan, dan ini bermaksud menimbulkan kesulitan.
Selain itu, ia juga berpendapat bahawa istihsan adalah
mengambil maslahah yang merupakan bahagian dalam dalil yang bersifat kulli (menyeluruh) dengan mementingkan al-istidlal al-mursal daripada qiyas. Dari maksud di atas, jelas bahawa Istihsan lebih mementingkan maslahah juz’i
atau maslahah tertentu dibandingkan dengan dalil kulli atau dalil yang umum atau dalam kata lain
sering dikatakan bahawa Istihsan adalah beralih dari satu qiyas ke qiyas
yang lain yang dianggap lebih kuat dilihat dari tujuan syari’at diturunkan.
Tegasnya, Istihsan selalu melihat kesan sesuatu ketentuan
hukum, jangan sampai membawa
kesan yang merugikan tapi harus mendatangkan maslahah atau
menghindari kemudaratan, namun bukan bermaksud Istihsan adalah menetapkan hukum atas dasar ra’yu
semata, melainkan berpindah dari satu dalil ke dalil yang lebih kuat yang
kandungannya berbeez. Dalil kedua ini dapat berwujud ijma’, ‘urf atau al-maslahah al-mursalah.
3.3
Ulama yang menolak istihsan sebagai dalil hukum.
Istihsan tidak dapat dijadikan sebagai hujjah dalam berijtihad. Pendapat ini
dipegang oleh Syafi’iyah. Ulama berpendapat ini melandaskan pendapatnya dengan dalil-dalil berikut :
i. Bahawa syariat Islam itu terdiri
dari nas al-Qur’an, al-Sunnah atau apa yang dilandaskan pada keduanya.
Sementara Istihsan bukan salah satu dari hal tersebut. Kerana itu ia sama sekali
tidak diperlukan dalam menetapkan sebuah hukum.
ii. Firman Allah Swt :
يا يها الذين امنوا اطيعوا الله واطيعوا الرسول
واولى الامر منكم. فان تنزعتم فى شيء فردوه الى الله والرسول ان كنتم تؤمنون بالله واليوم الاخر. ذلك خير واحسن
تاويلا
Maksudnya : “Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul
(nya), dan ulil amri (orang yang
berkuasa) di antara kamu. Kemudian jika kamu berselisihan pendapat tentang sesuatu perkara, Maka kembalikanlah (rujuk) kepada Al-Quran dan sunnahnya, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah
dan hari akhira,. yang
demikian itu lebih baik bagi kamu dan lebih baik kesudahannya”.
Ayat ini menunjukkan kewajiban merujuk kepada
Allah dan Rasul-Nya dalam menyelesaikan suatu masalah, sementara Istihsan tidak termasuk dalam upaya
merujuk kepada Allah dan Rasul-Nya. Dengan demikian, ia tidak dapat diterima.
iii. Jika seorang mujtahid
dibenarkan untuk menyimpulkan hukum dengan akalnya atas dasar Istihsan dalam masalah yang tidak
memiliki dalil, maka tentu hal yang sama boleh dilakukan oleh seorang awam yang
boleh jadi lebih cerdas daripada
seorang mujtahid. Dan hal ini tidak dikatakan oleh
siapapun, kerana itu seorang mujtahid tidak dibenarkan melakukan Istihsan dengan logik
akalnya sendiri.
a) Ibn Hazm mengatakan: “Para sahabat telah berijma’ untuk tidak menggunakan ra’yu, termasuk di dalamnya Istihsan dan qiyas. Umar bin al-Khathab R.A mengatakan: “Jauhilah para pengguna ra’yu! Kerana mereka adalah musuh-musuh
Sunnah”
b) Rasulullah SAW ketika menghukumi persoalan yang belum ada dalam al Qur’an
tidak menggunakan Istihsan, melainkan menunggu turunnya wahyu.
c) Istihsan adalah menetapkan hukum berdasar maslahah.
Jika maslahah itu sesuai dalam nas dibolehkan, tetapi maslahah yang dijadikan panduan dalam Istihsan adalah maslahah menurut para ulama’.
Selain Imam Syafi’i kalangan ulama Zhahiriyah juga menolak
penggunaan qiyas secara prinsip, demikian pula sebahagian ulama kalam mu’tazilah kerana mereka tidak
menerima qiyas, maka dengan sendirinya mereka pun menolak istihsan kerana kedudukan istihsan sebagai
dalil hukum adalah lebih rendah dari qiyas.
Selain dari kalangan ulama zhahiriyah yang
sependapat dengan imam syafi’i ada juga para ulama yang menolak Istihsan dengan alasan yang dituntut dari kaum
muslimin untuk diikuti adalah hukum yang ditetapkan Allah atau yang ditetapkan
Rasul atau hukum yang di qiyaskan kepada hukum Allah dan hukum Rasul itu.
Sedangkan hukum yang ditetapkan berdasarkan apa yang di anggap baik oleh
mujtahid adalah hukum buatan manusia dan bukan hukum syar’i.
Jika kita meneliti pandangan dan dalil pendapat yang pertama, kita akan menemukan bahawa pada saat mereka
menetapkan Istihsan sebagai salah
satu sumber hukum, hal itu tidak serta merta bermaksud mereka membebaskan
akal dan logik
seorang mujtahid untuk melakukannya tanpa batasan yang
jelas. Setidaknya ada 2 hal yang harus dipenuhi dalam proses Istihsan, ketiadaan nas yang
sahih dalam masalah dan adanya sandaran yang kuat
atas Istihsan tersebut.
Dan jika kita kembali menelitu pandangan ulama yang
menolak Istihsan, kita dapat melihat
bahawa yang mendorong mereka menolaknya adalah kerana berhati-hati dan khuatir mereka jika seorang
mujtahid terjebak dalam penolakan terhadap nas
dan lebih memilih hasil olahan logiknya sendiri. Dan khuatir ini telah terjawab
dengan penjelasan sebelumnya, iaitu bahawa Istihsan sendiri mempunyai
batasan yang harus diikuti.
4.
Jenis pembahagian dan contoh Istihsan.
Ulama Hanafiah membahagi Istihsan kepada enam
bahagian. Sebagaimana di jelaskan oleh al-Syatibi, iaitu:
4.1 Istihsan bil an-Nash (Istihsan berdasarkan
ayat atau hadits).
Iaitu penyimpangan suatu ketentuan hukum berdasarkan ketetapan qiyas kepada ketentuan hukum
yang berlawanan dengan yang ditetapkan berdasarkan nas Al-Quran dan sunnah. Contoh:
dalam masalah wasiat. Menurut ketentuan umum wasiat itu tidak boleh, kerana sifat pemindahan hak
milik kepada orang yang berwasiat ketika orang yang berwasiat tidak cakap lagi,
iaitu setelah ia wafat. Tetapi, kaedah umum ini di dikecualikan
melalui firman Allah Swt dalam Surat An-Nisa ayat 11 yang bermaksud: “Setelah mengeluarkan wasiat yang ia buat atau hutang”. Contoh Istihsan dengan sunnah Rasulullah adalah dalam
kasus orang yang makan dan minum kerana lupa pada waktu ia sedang berpuasa. Menurut kaedah umum (qiyas), puasa orang
ini batal kerana telah memasukan sesuatu ke
dalam mulut dan tidak menahan puasanya sampai pada waktu berbuka. Akan tetapi hukum
ini dikecualikan oleh hadits Nabi Saw yang mengatakan: “Siapa yang makan
atau minum kerana lupa ia tidak batal puasanya, kerana hal itu merupakan rezeki yang diturunkan Allah kepadanya” (HR. At.Tirmidzi).
4.2 Istihsan bi al-Ijma (Istihsan yang didasarkan kepada ijma).
Iaitu meninggalkan keharusan menggunakan qiyas pada suatu persoalan kerana ada ijma. Hal ini
terjadi kerana ada fatwa mujtahid atas suatu peristiwa yang berlawanan dengan pendapat atau kaedah umum yang ditetapkan, atau para mujtahid bersikap diam dan tidak
menolak apa yang dilakukan manusia.
Misalnya dalam
perkara mandi umum. Menurut kaedah umum, jasa mandi umum itu harus jelas, iaitu harus berapa lama
seseorang harus mandi dan berapa liter air yang dipakai. Apabila hal itu
dilakukan maka akan menyusahkan bagi ramai
orang. Oleh sebab itu, para ulama sepakat menyatakan bahawa boleh menggunakan
jasa mandi umum sekalipun tanpa menentukan jumlah air dan lamanya waktu yang
dipakai.
4.3 Istihsan bi al-Qiyas al-Khafi (Istihsan
berdasarkan qiyas yang tersembunyi).
Iaitu memalingkan suatu masalah dari ketentuan hukum qiyas yang
jelas kepada ketentuan qiyas yang samar, tetapi waktu sama lebih kuat dan lebih
tepat untuk diamalkan.
Contohnya, dalam wakaf ladang pertanian. Menurut qiyas
jali, wakaf ini sama dengan jual beli kerana pemilik ladang telah menggugurkan hak
miliknya dengan memindah tangankan ladang tersebut. Oleh sebab itu, hak orang lain untuk melewati tanah tersebut
atau mengalirkan air ke
ladang pertanian melalui tanah tersebut tidak
termasuk ke dalam akad wakaf itu, kecuali jika dinyatakan dalam akad. Dan
menurut qiyas al-khafi wakaf itu sama dengan akad sewa menyewa, kerana maksud dari wakaf
itu adalah memanfaatkan ladang pertanian yang diwakafkan. Dengan sifat ini, maka seluruh hak melewati
tanah pertanian itu atau hak mengalirkan air diatas lahan pertanian tersebut
termasuk kedalam akad wakaf, sekalipun tidak dijelaskan dalam akad.
4.4 Istihsan bi al-maslahah (Istihsan berdasarkan kemaslahatan).
Iaitu beralih
daripada satu hukum pada satu-satu masalah yang telah menjadi kaedah umum
kepada hukuim lain kerana maslahah yang tertentu. Contoh pertama, kebolehan doktor melihat aurat wanita dalam proses pengubatan. Menurut kaedah umum seseorang
dilarang melihat aurat orang lain. Tapi, dalam keadaan tertentu seseorang harus
membuka bajunya untuk di
periksa penyakitnya. Maka, untuk kemaslahatan orang itu, maka menurut kaedah Istihsan seorang doktor dibolehkan melihat aurat
wanita yang berubat kepadanya.
Contoh kedua, harus jual beli mengikut kebaikan mazhab Hanafi kerana Istihsan
jika penjual mensyarat ke atas pembeli mengadai barang tertentu sebagai cagaran
bagi harga bertangguh, kerana syarat ini menggunakan mendapat harga tersebut,
dan ia memberi kepentingan kepada penjual, kalau mengikut dalil umum, jualbeli
itu tidak sah kerana ia termasuk didalam larangan dari menjual dan mengenakan
syarat.
4.5 Istihsan bi al-Urf ( Istihsan berdasarkan
adat kebiasaan yang berlaku umum).
Iaitu penyelewengan hukum yang berlawanan dengan ketentuan qiyas, kerana adanya Urf yang sudah
dipraktikkan dan sudah dikenal dalam kehidupan masyarakat. Contohnya upah yang dibayar kepada ibu susu
turut merangkumi makan minum dan pakaian sedangkan upah mesti dimaklumi.
Adatnya, kemudahan yang disediakan kepada ibu susu untuk keselesaan anak susuan
akan menghilangkan ketidaktentuan upah. Contoh lain dalam fiqah mazhab Hanafi
ialah prinsip umum pada wakaf hendaklah adalah ia dikekalkan. Mengikut prinsip
ini tidak harus wakaf benda yang boleh dialih secara berasingan daripada wakaf
benda yang tidak boleh dialih, kerana benda-benda yang boleh dialih mudah rosak
dan tidak berkekalan, tetapi imam Muhammad bin Hassan telah mengharuskan wakaf
benda-benda yang jadi kebiasaan orang ramai mengwakafkan dari benda-benda yang
boleh dialih seperti buku-buku da seumpamanya, kerana berdasarkan kepada
Istihsan yang menyalahi prinsip umum yang dipegang oleh imam Abu Hanifah sendiri
4.6 Istihsan bi al-Dharurah (Istihsan berdasarkan darurat).
Iaitu seorang mujtahid meninggalkan keharusan pemberlakuan qiyas atas
sesuatu masalah kerana berhadapan dengan kondisi darurat, dan mujtahid berpegang kepada ketentuan yang mengharuskan untuk memenuhi
hajat atau menolak terjadinya kemudaratan. Misalnya dalam perkara sumur yang kemasukan najis. Menurut kaedah umum sumur tersebut sulit
dibersihkan dengan mengeluarkan seluruh air dari sumur tersebut, kerana sumur yang sumbernya
dari mata air sulit dikeringkan. Akan tetapi ulama Hanafiah mengatakan bahawa dalam keadaan
seperti ini untuk menghilangkan najis tersebut cukup dengan memasukan beberapa jumlah air kedalam sumur itu,
kerana keadaan darurat menghendaki agar orang
tidak mendapatkan kesulitan untuk mendapatkan air untuk
ibadah.
5.
Kesimpulan.
Dari huraian
diatas maka penulis menyimpulkan bahawa
jangan tergesa-gesa mengambil kesimpulan bahawa Abu Hanifah, Malik, dan
sahabat-sahabat berIstihsan
tanpa menggunakan dalil-dalil yang syara, tetapi sebenarnya mereka tidak
menerangkan dalil-dalil yang telah mereka maksudkan, dan apa yang sebenarnya
mereka kehendaki dengan pendapat itu. Hal ini tidaklah begitu mengherankan, kerana masa itu belum lagi
terjadi masa pentakrifan
istilah-istilah baru. Masa itu adalah masa ijtihad dan mereka itu diakui oleh
masyarakat sebagai ahli-ahli ijtihad.
Imam Syafie salah seorang ulama yang amat
keras mengkritik dan menolak pengistinbathan hukum dengan Istihsan,
bahkan beliau “mengharamkannya” apabila bertentangan dengan nas. Namun ini
bukan berarti membatalkan dalil pemakaian dalil hukum dengan Istihsan.
Kerana
setelah diteliti lebih lanjut, ternyata istihsan yang difahami Imam Syafie sangat
berbeza
dengan apa yang diinterpretasikan orang yang memakai dalil Istihan
ini. Imam Syafie
memandang bahawa
orang yang berIstihsan
adalah membuat sebuh hukum dengan keinginan hawa nafsu dan mencari kesenangan
sahaja
dalam hidup. Namun bagi Hanafiyah,
Malikiyah, dan sebagian besar Istihsan
bukanlah seperti apa yang digambarkan oleh Syafie. Istihsan
bukanlah pengistinbathan hukum dengan hawa nafsu, akan tetapi Istihsan
penetapan sebuah hukum dengan dalil, ada kalanya
berdasarkan nas, ijma, qiyas yang dipalingkan, dan lainnya, dan menurut
menganggap mereka Istihsan
adalah cara terbaik yang lebih banyak mendatangkan
kemaslahatan dan lebih menjauhkan kesulitan bagi umat.
Imam Hanafi tercatat paling banyak menggunakan Istihsan
dalam beberapa fatwanya. Ia berpendapat dalam posisi istihsan ini, melakukan Istihsan
lebih utama dari pada melakukan qiyas, pun pengambilan dalil
yang lebih kuat diutamakan dari dalil yang lemah.
6. Rujukan
Ahmad Kamarudin,
Hamzah & Mohammed Zaini Yahya. 2003. Usul Fiqh II. Bangi: Universiti
Kebangsaan Malaysia.
Abdul Latif Muda
& Rosmawati Ali @ Mat Zin. 1997. Pengantar Usul Fiqh. Kuala Lumpur Pustaka
Salam Sdn Bhd.
Haji Hassan bin
Haji Ahmad & Haji Muhammad Saleh bin Haji Ahmad. Usul Fiqh & Qawaid
Fiqhiyyah. Pustaka Haji Abdul Majid: Selangor.
Prof. Dr Wahbah
Zuhaily. Kaedah Usul Fiqh. 2013. Pustaka Al-Ehsan: Selangor.
Saharia Haji
Ismail. 2014. Perbahasan Usul Fiqh: Satu Pengenalan Awal.
No comments:
Post a Comment