Bil
|
Isi
Kandungan
|
Halaman
|
1.
|
Pengenalan
|
1
|
2.
|
Pergertian
ijma’
2.1
Dari segi bahasa
2.2
Dari segi istilah
|
2
2
|
3.
|
Dalil
pensyariatan
|
2
|
4.
|
Rukun
ijma’
|
3
|
5.
|
Autoriti
ijma’
5.1
Dalil al-quran
5.2
Dalil hadis
|
4
5
|
6.
|
Kehujahan
ijma’
6.1
Ulama yang menerima ijma’
6.2
Ulama yang menolak ijma’
|
6
7
|
7.
|
Pembahagian
ijma’
7.1 Ijma’ Soreh dan ijma’ Sukuti.
7.2 Terdapat juga ijma’ Ammah dan
ijma’ Khassah
7.3 Ijma’ menurut
pembahagian masa
7.4
Ijma’ juga dibahagikan mengikut
kekuatannya
|
7
8
9
9
|
8.
|
Jenis-jenis
ijma’
|
9
|
9.
|
Kelayakan untuk berijma’
|
10
|
10.
|
Sandaran ijma’
|
12
|
11.
|
Kemungkinan berlakunya ijma’ masa
kini
|
12
|
12.
|
Kesimpulan
|
14
|
13.
|
Rujukan
|
15
|
1. PENGENALAN
Kedatangan Islam membawa nas al-quran sebagai asas
syariah pertama merangkumi syariah sebagai agama dan syariah sebagai
undang-undang. Di samping al-quran, terdapat satu sumber yang lain iaitu
al-sunnah nabawi. Sunnah ini berfungsi sebagai tafsiran dan pelengkap
kepada al-quran.
Sumber
perundangan pada zaman Nabi Muhammad s.a.w khusus kepada wahyu sahaja iaitu
al-quran dan as-sunnah. Kemudian setelah baginda wafat, lahirlah dua sumber
yang lain sebagai cabang kepada dua sumber di atas. Berdasarkan al-quran dan
as-sunnah, sumber tersebut adalah ijma dan qiyas. Selain itu,
terdapat pula beberapa sumber lain khusus bagi sesetengah mazhab seperti Istihsan
bagi mazhab Hanafi, masaleh mursalah bagi mazhab Maliki dan dalil
rasional bagi mazhab Syafi’i dan Ja’fari. Para ulama mengkaji secara mendalam
sumber-sumber ini melalui suatu ilmu yang dikenal sebagai ilmu usul fiqh, iaitu
membicarakan tentang dalil hukum syarak dan cara menerbitkan hukum daripada
dalil-dalil lain.
Kebanyakan
ulama bersetuju berpegang kepada empat sumber, iaitu al-quran, al-sunnah,
ijma’ dan qiyas. Dalil al-quran dan al-sunnah diistilahkan sebagai
dalil naqli, manakala dalil sumber yang lain dikatakan dalil aqli,
kerana dalilnya berdasarkan akal fikiran.
2. PERGERTIAN IJMA’
2.1 Dari segi bahasa: ijma’ diberi dua pengertian iaitu,
i
Berazam
dan bertekad untuk melakukan sesuatu perkara, sepertimana firman Allah:
فَأَجۡمِعُوٓاْ أَمۡرَكُمۡ وَشُرَكَآءَكُمۡ
Maksudnya:”Oleh itu tetapkan
keazaman kamu serta sekutu-sekutu kamu untuk melakukan rancangan jahat kamu
terhadapku”
(Yunus:71)
ii.
Bersepakat
mengenai sesuatu perkara. Dikatakan أجْمَجَ الْقَوْمُ عَلَى اْلامْرِ bermakna bersepakat kaum mengenai
sesuatu perkara.
iii.
Ijma’
juga apabila para sahabat r.a
bersepakat mengikut dan patuh kepada setiap suruhan dan tegahan Nabi (s.a.w)
2.2 Dari segi istilah: menurut istilah, ijma’
ulama dapat diberikan dengan beberapa pengertian, iaitu
i
Muafakat
pendapat ulama mujtahid mengenai sesuatu masalah.
ii
Sepakat
ulama mujtahid daripada umat Islam sama ada dalam bentuk i’tiqad,
kata-kata atau perbuatan untuk mengeluarkan hukum yang berlaku selepas
kewafatan Nabi.
iii
Persepakatan
ulama mujtahid daripada umat Nabi Muhammad selepas kewafatan nabi Muhammad
dalam perkara yang berhubung dengan hukum syara.
Apa yang dimaksudkan dengan
persepakatan ulama mujtahid ialah mereka berkebolehan dalam mengeluarkan sesuatu hukum syara’ dalam suatu
permasalahan. Ijma’ ulama tersebut adalah hasil ijtihad yang merupakan peranan penting dalam
menetapkan sesuatu hukum (Abdul Latif et.al 2007 91).
3. DALIL PENSYARIATAN
Kedudukan ijma’ dalam usul fiqh adalah salah
satu sumber dalil syara’ yang disepakati oleh para ulama. Kerana terdapat dalil
yang menyuruh berijma’ jika terdapat sesuatu permasalahan yang melibatkan
hukum.
Umar B.al-Khattab radhiyallahu
‘anhu mengatakan:
“Putuskan dengan apa yang ada didalam
kitab Allah. Jika engkau tidak temukan dalam kitab Allah, putuskan dengan apa
yang ada didalam sunnah Rasulullah. Jika tidak juga engkau temukan, putuskan
dengan apa-apa yang orang-orang soleh sebelum kalian memutuskan perkara tersebut.
”
Diriwayatkan bahawa Ibnu Mas'ud radhiyallahu 'anhu berkata kepada sebahagian tabi'in, “lihatlah di dalam Kitab Allah. Jika kalian tidak menemukannya di dalam Kitab Allah, lihat di dalam Sunnah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam. Jika kalian tidak menemukannya di dalam Sunnah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, maka berdasarkan kesepakatan kaum Muslimin." (Diriwayatkan oleh ad-Darimi).
4. RUKUN IJMA’
Berdasarkan pengertian yang diberikan, rukun ijma’
dapat dibahagikan kepada empat iaitu:
i
Harus ada beberapa orang mujtahid dikala
terjadinya sesuatu masalah kemudian para mujtahid hendaklah melakukan
kesepakatan dalam menetapkan hukum.
ii
Kesepakatan yang hendak dilakukan itu
adalah kesepakatan seluruh para mujtahid yang ada dalam dunia Islam. Jika
kesepakatan itu hanya dilakukan oleh para mujtahid yang ada pada negara
tertentu sahaja, maka kesepakatan tersebut belum lagi dapat dikatakan sebagai ijma’.
iii
Kesepakatan itu hendaklah dinyatakan
secara tegas oleh setiap mujtahid bahawa ia sependapat dengan mujtahid-mujtahid
yang lain tentang hukum yang berkaitan dengan masalah tersebut. Kesepakatan
tersebut dapat dilakukan dengan pelbagai cara, seperti pernyataan lisan, dengan
perbuatan atau dengan sikap yang dapat mengambarkan bahawa ia bersetuju dengan keputusan
hukum yang telah disetujui oleh para mujtahid yang lain.
iv
Kesepakatan hendaklah merupakan
kesepakatan yang sebulat suara dari seluruh mujtahid. Seandainya, terjadi
sesuatu kesepakatan oleh sebahagian besar mujtahid yang ada, maka keputusan
tersebut belum pasti bertaraf ijma’. Kerana ijma’ yang demikian
belum dapat dijadikan sebagai hujah syariah (Abdul Latif et.al 2007 92) (Abdul
Aziz bin Andek Achok 1980 80).
5.
KEHUJAHAN IJMA’
Ijma’ merupakan dalil yang qat’i
dan berada pada tahap ke tiga dalam pengambilan hukum syara’, walaupun dianggap
sebagai sumber ke tiga tetapi terdapat golongan yang menolak kehujahan ijma’
seperti golongan Nizamiah, Syiah, Imamiyyah dan khawarij. Dan ulama yang
menyokong ijma’ adalah ulama Jumhur fuqaha mereka mengatakan ijma’ merupakan
sumber ketiga dalam perundangan. Hal ini
kerana terdapat beberapa nas dan ayat yang dapat difahami bahawa perkara
yang diikhtilafkan oleh ulama wajib dirujuk kepada al-quran dan al-sunnah. Ini
bermakna perkara yang disepakati mereka adalah kebenaran yang diakui oleh Allah
dan wajib diamalkan. Penggunaan ijma’ diterima sebagai hukum sebagaimana
dalil yang terdapat dalam al-quran dan hadis (Abdul Latif et.al 2007 92).
5.1 Ulama
yang menerima ijma’
Golongan yang
menerima ijma’ adalah Jumhur ulama. Mereka menolak pendapat golongan
Nizamiah dan Syiah yang mengatakan ijma’ tidak mungkin berlaku, Jumhur
ulama mengatakan bahawa pendapat mereka itu tidak berasas dan sangkaan semata-mata. hal tersebut kerana
ijma’ telah berlaku pada masa lalu.
Jumhur juga menolak alasan golongan
tersebut yang mengatakan ijma’ yang bersandarkan dalil qat’i
tidak perlu dan sia-sia juga adalah tidak tepat. Hal ini kerana, ijma’
yang berdasarkan dalil qat’i memang berguna untuk mengukuhkan lagi hujah
sesuatu masalah, dan ia sememangnya berlaku. Contohnya, hukum wajib menunaikan sembayang adalah berdasarkan dalil
al-quran dan ijma’ ulama.
Seterusnya lagi, jumhur menolak
pendapat mereka mengatakan mustahil berlaku ijma’ terhadap hukum berdasarkan
dalil zanni. Hujah jumhur ialah, kerana hukum ijma’ yang
berdasarkan dalil zanni telah berlaku. Contohnya, ijma’ ulama
mengeluarkan hukum mengenai Nenek berhak memperolehi 1/6 daripada harta pusaka
peninggalan cucunya. Hukum ini dengan berdasarkan dalil hadis Ahad yang
bersifat zanni.
Justeru itu, Jumhur ulama
berpendapat terjadinya ijma’ adalah sesuatu perkara yang mungkin dan ia
memang benar-benar berlaku. Ini berdasarkan dalil al-quran dan hadis (Abdul Latif et.al 2007
99,100).
5.1.1 Dalil
al-quran
وَمَن يُشَاقِقِ ٱلرَّسُولَ
مِنۢ بَعۡدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ ٱلۡهُدَىٰ وَيَتَّبِعۡ غَيۡرَ سَبِيلِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ
نُوَلِّهِۦ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصۡلِهِۦ جَهَنَّمَۖ وَسَآءَتۡ مَصِيرًا ١١٥
Maksudnya:Dan sesiapa yang menentang
(ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran petunjuk (yang
dibawanya), dan ia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang
beriman, Kami akan memberikannya kuasa untuk melakukan (kesesatan) yang
dipilihnya, dan (pada hari akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke dalam
neraka jahanam; dan neraka jahanam itu adalah seburuk – buruk tempat
kembali.
(al-Nisa’: 115)
Dalil ayat di atas menunjukkan bahawa Allah mengancam sesiapa yang mengikuti jalan yang lain dari jalan yang dilalui oleh orang mukmin, maka mengikuti sesuatu yang adalah haram. Maka mengikuti jalan orang mukmin itu adalah wajib kerana tidak ada jalan ketiga selain jalan daripada kedua jalan tersebut iaitu sama ada mengikuti jalan orang mukmin atau mengikuti jalan bukan orang mukmin.
Dalam
surah al-Baqarah, Allah berfirman :
وَكَذَٰلِكَ جَعَلۡنَٰكُمۡ
أُمَّةٗ وَسَطٗا لِّتَكُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِ وَيَكُونَ ٱلرَّسُولُ عَلَيۡكُمۡ
شَهِيدٗاۗ
Maksudnya: Dan demikianlah (sebagaimana
Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (Wahai umat
Muhammad) satu umat yang terpilih lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang
yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah)
dan Rasulullah (Muhammad s.a.w.) pula akan menjadi orang yang menerangkan
kebenaran perbuatan kamu.
(al-Baqarah : 143)
Dalil
seterusnya, Allah juga berfirman :
كُنتُمۡ خَيۡرَ أُمَّةٍ
أُخۡرِجَتۡ لِلنَّاسِ تَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَتَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ وَتُؤۡمِنُونَ
بِٱللَّهِۗ
Maksudnya: Kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik
umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat
segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk
dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar
iman).
(Ali Imran : ayat 110)
Allah
Taala menyifatkan umat ini, mereka menyuruh kepada kebaikan dan melarang kepada
kemungkaran. Jika sekiranya umat ini bersepakat menyatakan sesuatu perkara
agama, tetapi perkara tersebut tidak benar, maka umat ini tidaklah menyuruh
kepada kebaikan dan melarang kepada kemungkaran. Maka dengan itu, terbuktilah
bahawa ijma’ adalah benar kerana umat ini tidak akan bersepakat di atas jalan
kesesatan.
5.1.2
Dalil Hadis
Rasulullah
s.a.w bersabda :
إن أمتي لا تجتمع على ضلالة
Sesungguhnya
umatku tidak sepakat di atas jalan kesesatan.
Rasulullah
s.a.w bersabda lagi :
فمن أراد بحبوحة الجنة فليلزم الجماعة
Barangsiapa
yang inginkan keluasan syurga maka hendaklah bersama dengan Jamaah. ( Hadis Sahih.
Riwayat al-Hakim)
Dalil-dalil
tersebut menunjukkan bahawa ijma’ adalah hujah bagi setiap zaman. Sama
ada ia berlaku pada zaman sahabat, tabien, tabi-tabien ataupun selepas pada
zaman mereka.
Oleh itu, mereka tidak boleh mengatakan bahawa ijma’ yang sahih hanya pada zaman sahabat sahaja. Ini kerana dalil ijma’ itu adalah bersifat umum. Tidak boleh mengkhususkan sebarang dalil dengan dalil yang tidak diiktiraf oleh syara.
Oleh itu, mereka tidak boleh mengatakan bahawa ijma’ yang sahih hanya pada zaman sahabat sahaja. Ini kerana dalil ijma’ itu adalah bersifat umum. Tidak boleh mengkhususkan sebarang dalil dengan dalil yang tidak diiktiraf oleh syara.
Sesungguhnya,
ijma’ telah sabit mengikut jalan orang mukmin. Dan terpeliharanya umat
ini pada setiap zaman. Begitu juga tidak boleh membatalkan ijma’ selain
daripada sahabat dengan hujah kerana kesusahan untuk berlakunya ijma’
pada masa selepas zaman sahabat disebabkan kewujudan para ulama di merata
tempat. Ini kerana kenyataan tersebut hanyalah bertujuan membatalkan ijma’
setelah zaman sahabat dengan alasan susahnya ijma’ tersebut berlaku.
5.2 Ulama
yang menolak ijma’
Sebahagian
daripada golongan Nizamiah dan syiah berpendapat bahawa tidak mungkin
berlakunya ijma’ kerana:
a. Untuk berlaku ijma’ mestilah
ada dua asas, iaitu:
Mengetahui
ulama yang layak berijtihad di seluruh dunia dan mengetahui pendapat setiap
mujtahid tentang masalah yang dipersoalkan.
Berdasarkan
dua perkara asas tersebut, ijma’ bagi pendapat mereka tidak mungkin
berlaku, kerana tidak ada sesuatu ketetapan dan garis panduan yang pasti untuk
mengetahui siapakah yang layak digelar mujtahid atau tidak. Begitu juga
mengenai kedudukan mujtahid itu sememangnya tidak tinggal di suatu tempat atau
kawasan, malahan mereka tinggal berselerak, maka untuk mengetahui pendapat
setiap orang daripada mereka adalah suatu yang sukar.
b. Ijma’ itu adakalanya bersandarkan dalil qat’i
dan adakalanya berdasarkan dalil zanni. Oleh itu, sekiranya ia
bersandarkan dalil qat’i, pada asalnya sudah tidak perlu lagi berijtihad
menggunakan ijma’. Jika sebaliknya pula, sekiranya ijma’ itu
bersandarkan dalil zanni, maka pada adat mustahil berlaku ijma’,
kerana sememangnya tidak sama pendapat mujtahid dan tidak sama kaedah fiqh yang
digunakan mereka (Hassan bin Ahmad et.al 1998 238)
6.
PEMBAHAGIAN IJMA’
Para ulama telah membahagikan ijma’ kepada
beberapa bahagian:
6.1 Ijma’
Soreh dan ijma’ Sukuti.
i
Ijma’ Soreh
Persepakatan semua ulama mujtahid pada masa tertentu
dalam masalah hukum agama, yang mana masing-masing mengeluarkan dan melahirkan
fatwa mereka sama ada dalam bentuk perbuatan atau perkataan. Ijma’ soreh
juga ialah apabila para mujtahid sependapat mengenai sesuatu hukum yang terjadi
dalam sesuatu masalah dengan menyatakan pendapat mereka dengan jelas dan terang
sama ada melalui tulisan atau dengan melaksanakan hukum yang dibincangkan.
ii
Ijma’ Sukuti
Ijma’ sukuti ialah apabila
sebahagian ulama mujtahid mengeluarkan pendapat mereka melalui fatwa, sedangkan
sebahagian ulama mujtahid yang lain hanya mendiamkan diri, dengan tidak
menyatakan pendapat atau mereka tidak sependapat. Ijma’ sukuti juga
dikira sebagai ijma’ I’tibari kerana mereka beranggapan bahawa
ulama yang mendiamkan diri tersebut bersetuju dan sependapat dalam masalah yang
diijtihad.
Ijma’ tidak dianggap sebagai
sukuti kecuali apabila ia memenuhi perkara-perkara berikut:
i
Bahawa diam diri itu adalah bersih dan
sunyi dari tanda-tanda yang menunjukkan bersetuju atau menentang. Maka jika
didapati sesuatu itu yang menunjukkan bersetuju dengan hukum itu, tidaklah
persetujuan itu dianggap ijma’ sukuti malah ia dianggap ijma’ soreh.
ii
Bahawa diam diri itu mestilah setelah
berlalu masa yang cukup pada kebiasaannya untuk dikaji mengenai masalah itu dan
mengeluarkan pendapat mengenainya.
iii
Bahawa masalah itu mestilah terdiri
daripada masalah-masalah yang harus diijtihad padanya, iaitu masalah-masalah
yang mempunyai dalil zanni. Sekiranya mempunyai dalil yang diyakini, ia
adalah masalah yang tidak harus diijtihadkan. Maka, apabila para ulama
mengambil sikap mendiamkan diri terhadap pendapat sebahagian ulama lain yang
menyalahi kehendak dalil yang diyakini, tidaklah dianggap bersetuju dengan
pendapat tersebut tetapi ia bukannya sebuah ijma’.
6.2
Terdapat juga ijma’ Ammah dan ijma’ Khassah
i
Ijma’
al-Ammah
Ijma’ yang dibuat oleh kaum muslimin
tentang perkara-perkara penting dalam agama. Sebagaimana ijma’ tentang
kewajipan solat, berpuasa dan haji. Ini adalah sesuatu yang wajib dikerjakan
dan seseorang tidak boleh menolaknya.
ii
Ijma’
al-Khassah
Ijma’ yang disepakati oleh para ulama,
sebagaimana mereka bahawa bersetubuh itu boleh merosakkan puasa. Dan ijma’
jenis ini ialah jenis muktamad, dan mungkin juga ia tidak muktamad. Maka
mestilah kita menyelidikinya, untuk menentukan hukum.
6.3 Ijma’ menurut pembahagian masa
i
Ijma’
al-Sahabah
Ijma’
al-sahabah adalah
sesuatu yang mungkin boleh diketahui dan memang telah terjadi. Dan tidak
terdapat perselisihan pendapat dari segi kehujahannya.
ii.
Ijma’
bukan al-Sahabah
Merupakan ijma’
di kalangan mereka yang bukan sahabat (tabi-tabi`en). Para ulama berselisih
pendapat sama ada perkara itu benar-benar terjadi atau tidak, bilakah masanya,
tempatnya dan perkara yang diijma’kan. Ijma’ jenis ini dipersetujui oleh
kebanyakan para ulama.
6.4 Ijma’
juga dibahagikan mengikut kekuatannya
i
Ijma’
Qat’i
Contohnya,
ijma’ sahabat yang berkata secara mutawatir sahaja dan ijma’ terhadap
perkara-perkara yang sangat diketahui mengenai agama.
ii
Ijma’
Zanni
Sebagai
contoh, ijma’ sukuti apabila zhan itu agak kuat (ghalaba
al-zhan) yang disepakati oleh semua para ulama. Walau bagaimanapun,
menentukan sesuatu perkara itu ijma’ qat’i atau ijma’ zanni
perlulah mengikut keadaan.
7. JENIS-JENIS IJMA’
Dalam beberapa kitab usul fiqh terdapat
beberapa jenis ijma' yang dihubungkan dengan masa terjadi, tempat
terjadi atau orang yang melaksanakannya. Ijma'-ijma' itu adalah:
i
Ijma’
Sahabat iaitu ijma’ yang dilakukan oleh para sahabat Rasulullah secara
muafakat terhadap sesuatu masalah.
ii
Ijma’
Khulafa’ al-Rasyidin ialah persepakatan sahabat Rasul yang menjadi khalifah,
iaitu Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali.
iii
Ijma’
Ahli Madinah ialah muafakat ulama Madinah di dalam mengeluarkan pendapat
terhadap sesuatu masalah. Ijma’ ini dilakukan oleh ulama Madinah. Selain
itu, mazhab Maliki menganggap ijma’ ahli Madinah sebagai salah satu
sumber hukum tetapi mazhab Syafie tidak mengakuinya sebagai sumber hukum.
iv
Ijma’
Ahli al-Bait ialah permuafakatan di
kalangan keluarga Nabi Muhammad s.a.w seperti Ali, Fatimah, Hassan dan Husain
dalam sesuatu permasalahan yang timbul.
8.
KELAYAKAN UNTUK BERIJMA’
Terdapat
beberapa syarat yang digariskan oleh para ulama untuk menentukan sama ada
seseorang itu layak untuk berijma’ ataupun tidak:
i
Syarat
pertama: Mestilah terdiri daripada para ulama mujtahidin, dan memandai
berkebolehan ijtihad tersebut dalam masalah juz’ie. Sebab mensyaratkan
ijtihad secara keseluruhan kepada ahli ijma’, boleh membawa kepada tidak
berlakunya ijma’. Kerana jarang ada para ulama yang bersifat mujtahid
mutlak. Yang diterima dalam setiap masalah ijma’ ialah siapa yang
mempunyai kepakaran daripada mereka yang layak berijtihad.
Ibn Qudamah rhm.a. berkata:
‘’Sesiapa yang berkemampuan daripada ahli ilmu, tetapi tidak mempunyai
kepakaran dalam menentukan hukum seperti ahli kalam, ahli bahasa, ahli nahu,
mereka ini seumpama orang awam. Maka tidak dikira percanggahan atau pandangan
mereka. Sesungguhnya, setiap orang itu
bertaraf ‘awam’ terhadap ilmu yang tidak dikuasai, walaupun dia
menguasai bidang lain.
Dan orang
awam itu tidak layak menyertai ijma’. Dan sesiapa yang mengatakan orang
awam termasuk dalam ijma’, ini bermakna orang awam tersebut telah
mengikuti pendapat ulama mujtahid, ataupun maksudnya ijma’ umum umat
Islam. Sebagai contoh orang awam Islam sepakat bahawa menutup aurat itu wajib.
ii.
Syarat
kedua: Islam, jika yang melakukan ijma’ terdiri daripada orang kafir dan
orang yang murtad tanpa khilaf maka persepakatan tersebut tidak dinamakan
sebagai ijma’ kerana ijma’ yang hendak dilakukan mestilah terdiri
daripada orang Islam. Selain itu, para ulama berselisih pendapat tentang adil,
adakah ia syarat bagi ahli ijma’ ataupun tidak.
Sebahagian
ulama menyatakan adil itu bukanlah syarat kerana orang fasiq juga
termasuk dalam lafaz mukmin. Sebahagian mereka berpandangan adil itu adalah
syarat ahli ijma’. Dan orang fasiq tidak termasuk dari kalangan ahli
ijma’. Terdapat juga pendapat yang mengatakan sekiranya orang fasiq
tersebut, mempunyai pandangan yang berasaskan kepada dalil yang tepat, maka
kata-kata itu dikira dalam ijma’.
iii.
Syarat
ketiga: Pendapat yang diutarakan itu mestilah dipersetujui oleh semua mujtahid,
dan tidak memandai persetujuan majoriti.
Sekiranya seseorang atau berdua dari kalangan mujtahidin itu bercanggah
pendapat, maka persepakatan ramai itu tidak dikira ijma’. Dalilnya ialah
lafaz mukminin dan lafaz ummah yang bersifat umum, meliputi keseluruhan orang
mukmin dan umat itu sendiri.
Oleh itu, ijma’
ahli Madinah tidak dikira sebagai hujah kerana ijma’ mereka adalah untuk
sebahagian umat dan bukan keseluruhan umat. Ibnu Taimiyyah rhm.a. telah
meneliti pendapat berkenaan ijma’ ahli Madinah dan meringkaskan
sebagaimana berikut:
‘’....dan penelitian dalam masalah
ijma’ ahli madinah, bahawa sebahagian persoalan berkaitan ijma’ telah
disepakati oleh para ulama dan umat islam, sebahagiannya pula pandangan
majoriti ulama sahaja. Dan sebahagiannya merupakan pandangan sebilangan kecil
daripada mereka.
iiii.
Syarat
keempat: Disyaratkan ahli ijma’ mestilah orang yang hidup pada waktu
berlakunya ijma’. Jika, orang yang mati pandangannya tidak akan
diterima, dan begitu juga mereka yang belum lahir. Adapun mereka yang telah
lahir, tetapi belum layak untuk menjadi mujtahid.
Kaedah:
Tidak boleh diterima sebarang ijma’ bagi sesuatu zaman dari orang yang
telah berlalu, dan orang yang akan datang. Penerimaan seseorang sebagai ahli ijma’
pada setiap zaman ialah ulama mujtahidin yang masih hidup termasuklah mereka
yang hadir ataupun ghaib (yang berjauhan). Persoalan ini berkait dengan masalah
inqiradh al-Ashr (tamatnya generasi). Ini bermaksud, perlunya para ulama
mujtahidin yang telah berijma’ itu mati terlebih dahulu sebelum ijma’
mereka diiktiraf kerana dibimbangi mereka mempunyai pandangan yang berbeza
sebelum kematiannya.
Jumhur berpendapat ‘tamatnya generasi’ bukanlah syarat bagi kesahihan ijma’.
Bahkan
apa yang dikira ialah persepaktan mujtahidin, walaupun dalam satu detik.
Tidaklah disyaratkan perlunya satu tempoh yang panjang berlalu, setelah
daripada persepakatan itu, ataupun perlu tamatnya satu generasi. Bahkan,
apabila berlaku persepakatan, maka pada saat itulah berlakunya ijma’.
Kalau disyaratkan ’tamatnya generasi’ itu, ia boleh menyebabkan tidak
terjadinya ijma’ kerana akan muncul mujtahid yang baru. Tambahan pula,
dalil yang menunjukkan kehujahan ijma’, tidak langsung mensyaratkan
syarat ini. Walau bagaimanapun, terdapat sebahagian ulama yang mensyaratkan
perlunya seluruh ulama sesuatu generasi telah meningal dunia (Abdul
Aziz bin Andek Achok 1980 84,85).
9. SANDARAN IJMA’
Jumhur ulama sepakat mengatakan tidak akan wujud ijma’
tanpa sandaran. Hal ini kerana Nabi Muhammad tidak akan membuat sesuatu
keputusan tanpa sandaran kepada wahyu. Sebagaimana firman Allah dalam surah
al-Najm:
Maksudnya: Dan ia (Muhammad) tidak memperkatakan
(sesuatu yang berhubung dengan agama islam) menurut kemahuan dan pendapat
sendiri. Segala yang diperkatakannya itu (sama ada al-quran atau hadis) tidak
lain melainkan wahyu yang diwahyukan kepadanya.
Justeru itu Nabi hanya memperkatakan
sesuatu berdasarkan wahyu. Oleh itu, tidak mungkin para mujtahid mengeluarkan
sesuatu hukum tanpa sandaran atau mereka sengaja bermuafakat untuk melakukan
kesalahan. Tetapi, ada segenlintir ulama berpendapat boleh jadi ijma’ tanpa
sandaran. Contohnya, urusan jual beli cara tunjuk-mengunjuk dan layan diri. Di
mana ia diharuskan berdasarkan adat.
Pendapat jumhur ulama yang
mengatakan ijma’ mesti ada sandaran adalah lebih tepat. Pendapat
segenlintir ulama yang mengatakan ijma’ juga boleh tanpa sandaran.
Seperti, jualan tunjuk-menunjuk tersebut merupakan dakwaan yang tidak dapat
diterima. kerana bagi mazhab syafie hukum jualan tersebut dikira tidak sah.
Oleh itu, dengan adanya sandaran menyebabkan hukum ijma’ adalah bertaraf
qat’i dan sesuatu hukum sebelum berlaku ijma’ adalah bertaraf zanni.
Untuk itu, ijma’ tidak akan berlaku kecuali berasaskan kepada dalil-
dalil qat’i atau zanni ( Hassan bin Ahmad et.al 1998 249,250).
10.
KEMUNGKINAN BERLAKUNYA IJMA’ MASA KINI
Ijma’ adalah sumber penting dari
sumber-sumber fekah Islam, dan salah satu dari dalil hukum-hukum yang
disepakati. Ijma’ tidak mungkin wujud begitu sahaja kecuali jika
sekolompok ulama ditemukan, lalu dipaparkan pelbagai masalah kepada mereka
sehingga boleh mengenali pendapat-pendapat mereka.Ijma’ tidak mungkin
boleh terlaksana dimasa sekarang kecuali dengan ditubuhkan lembaga fekah yang
menyatukan seluruh ulama di dunia Islam. Lembaga tersebut, tentunya memiliki
tempat tertentu sebagai pusatnya, serta dimodali dengan apa yang diperlukannya
seperti buku-buku. lalu diwaktu-waktu tertentu yang disepakati, seluruh ulama
yang terikat harus melakukan musyawarah untuk membahas masalah dan
peristiwa baru.
Setelah itu, baru lah ulama
menyimpulkan hukum hakam untuk seluruh permasalahan yang ada, sesuai dengan
tuntutan nas-nas syariah dan kaedah-kaedah yang umum. Setelah sepakat, maka
seluruh hukum tersebut disebarkan keseluruh kaum muslimin di dunia, dengan
menggunakan pelbagai cara seperti media cetak, atau visual atau audio. Jika
seluruh pandangan ulama telah sepakat terhadap satu hukum, maka tentunya
menjadi hukum yang disepakati. Dan inilah berbentuk ijma’ yang lebih
dekat dengan ijma’ yang ditetpkan oleh para ulama Ushul, dimana
wajib untuk mengamalkan hukum tersebut (Wahbah Zuhaily 2013 185).
Apa yang
boleh dinyatakan disini ialah tidak mungkin berlakunya ijma’ pada masa
kini kerana:
i
Para
ulama mujtahid tidak berada di suatu tempat, malahan mereka tinggal berselerak
dan berada di seluruh pelosok dunia. Oleh itu, sukar untuk memastikan dan
mendapatkan pendapat setiap daripada mereka terhadap sesuatu masalah. Selain
dari itu, tidak mungkin ulama sepakat dalam mengeluarkan hukum sesuatu masalah.
ii
Kemudian,
adalah sukar untuk mengenal pasti siapakah sebenarnya mujtahid dan bergelar
mujtahid. Kerana sesetengah orang mengaku bahawa dia seorang mujtahid, tetapi
sebenarnya ia belum mencapai tahap tersebut. Hal ini kerana, ijma’ itu
ialah persepakatan para ulama mujtahid (Abdul Latif et.al 2007
100,101).
KESIMPULAN
Kesimpulannya,
ijma’ merupakan sumber perundangan ketiga yang disepakati ulama kerana
terdapatnya dalil-dalil dari al-quran dan al-sunnah. Oleh itu, pendapat Syiah
dan Nizamiah yang menolak ijma’ sebagai sumber hukum perundangan Islam
adalah tertolak. Di samping itu, ijma’ tidak akan berlaku jika tidak
wujud kesepakatan di kalangan para mujtahid kerana asas kepada ijma’ adalah
kesepakatan di kalangan para mujtahid dalam menentukan sesuatu hukum syara
daripada permasalahan yang timbul.
Ijma’ mula digunakan selepas kewafatan
Rasulullah, iaitu apabila ulama bersepakat dalam menyelesaikan sesuatu hukum.
Pada zaman Rasulullah ijtihad tidak diperlukan kerana apabila terdapat sesuatu
masalah mereka akan terus berjumpa Rasulullah. Tetapi adakalanya para sahabat
perlu berijtihad sendiri apabila berjauhan dengan Rasulullah.
Ijtihad
dijadikan sebagai sumber hukum yang tersendiri bagi memenuhi keperluan hukum
semasa dalam memahami dan mencari pendekatan hukum dari al-quran dan al-sunnah.
Dalam melaksanakan ijtihad, pelbagai kaedah yang digunakan oleh para sahabat
dengan merujuk terlebih dahulu kepada al-quran dan al-sunnah seterus membuat
penelitian dan perbincangan terhadap hukum-hukum yang kurang jelas.
RUJUKAN
Al-Quran Karim
Abdul Aziz bin Andek Achok. (1980). Ilmu
usul fiqh. Kuala Lumpur; Dewan bahasa & pustaka.
Abdul Latif Muda dan Rosmawati Ali @ Mat Zin. (1997). Pengantar
usul fiqh. Kuala Lumpur: Pustaka
Salam Sdn Bhd.
Hassan bin Ahmad dan Muhammad Saleh bin Ahmad. (1998). Usul
fiqh & qawaid fiqhiyyah. Selangor:
Pustaka Haji Abdul Majid.
Siti Zalikhah md.Nor et.al. (1999). Al-Syariah (konsep
& perundangan islam). jilid 1. Selangor:
Dewan bahasa & pustaka.
Wahbah Zuhaily. (2013). Kaedah usul fiqh. Selangor:
Pustaka Al-Ehsan.
No comments:
Post a Comment